Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Mobilspill-boom: ”En gavepakke til annonsører”

Thomas Stensrud, salgssjef for AdColony Norge og e-sportgründer Joachim Haraldsen.
therese.karlsrud.haugen

Slik har corona påvirket nordmenns mobilspillvaner.

ANNONSE

En av verdens største plattformer for mobilannonsering, AdColony, har hentet ut tall som viser at antall nedlastinger og spilletid i Norge økte med 17 prosent i juli sammenlignet med februar i år. Salgssjef i AdColony Norge, Thomas Stensrud, kaller denne utviklingen for en gavepakke til annonsører.

17 prosent kan for noen høres lite ut, men i denne bransjen er 17 prosent vekst over kun noen få måneder eksepsjonelt. Det er ikke noe tvil om at mobilbruken har skutt i været som følge av en lenger periode med sosial isolasjon, sier Thomas Stensrud, salgssjef for AdColony Norge.

Nordmenn spiller i timevis

Gjennom coronapandemien har AdColony utført en konsekvensutredning i Europa, Midtøsten og Afrika, for å analysere adferdsendringer som følge av viruset. I gjennomsnitt bruker nordmenn minst én time på mobilspill, hver dag.

En av Norges største Youtubere og e-sportgründer Joachim «Noobwork» Haraldsen er ikke overrasket over denne utviklingen.

Koronaviruset har nok gitt en boost til en allerede pågående mobilspilltrend. Skjermene på smarttelefonene blir stadig større og bedre, og 5G-nettverket vil åpne uante muligheter for mobilspill. Det er ikke lenge til man har konsoll-opplevelsen i lomma, sier Haraldsen, og legger til:

Gaming generelt har utviklet seg til et sted hvor spillere kan sosialisere på egne betingelser. Da er det naturlig at mobilspill også får mer oppmerksomhet. Denne kanalen kommer bare til å bli viktigere og viktigere for forbrukere og annonsører.

En kjempemulighet for annonsører

Salgssjefen i AdColony Norge mener mobilspillutviklingen er en gullgruve for annonsørene.

Innsikten vi har funnet er helt klart en gavepakke for annonsører som ønsker enkel tilgang til et bredt spekter av befolkningen, sier Stensrud.

Stensrud viser også til Kantar sine undersøker, som tilsier at 2 av 3 er positive til bruker-initiert reklame mot bare 2 av 10 som er positive til pre-rolls.

Tradisjonelle pre-rolls er noe forbrukeren blir tvunget til å se før en video på for eksempel Youtube. Bruker initiert annonsering handler om at forbrukeren selv kan velge om han eller hun skal se annonsen eller ikke.

Bruker-initierte reklamer er blant de mest likte måtene å motta annonser på i verden. I tillegg stiger antall brukere som blir eksponert daglig i Norge og verden generelt. Dette er med andre ord ikke tiden for merkevarer å sitte stille i båten, sier Stensrud.

For nettbutikker

For nettbutikker er initiert video annonsering en måte å treffe målgruppen med større nøyaktighet, mener Stensrud. Han peker også på at det er en effektiv mulighet til å utdanne brukeren rundt nye modeller og tjenester.

Online butikker og andre annonsører mottar vanligvis kun en brøkdel (0,3% CTR) av de eksponerte inn på sin egen nettside. Ved bruk av end-card (sluttplakat) vil 100% av de som ser video også bli eksponert for innholdet i end-card hvor en kan legge inn de viktigste elementene fra online butikken med direkte call-to-action, sier han.

I følge Stensrud passer denne typen annonsering for alle typer nettbutikker, selv om det i dag er mest populært innen FMCG og underholdning.

Grunnen til det er at annonsører kan segmentere på alder, demografi og interesser. Når det er sagt så er denne type annonsering mest populær blant annonsører innen FMCG (Fast-moving consumer goods) og underholdning, avslutter Stensrud.

Del artikkel: