ANNONSE

Motegiganten bikket 80 milliarder - nå lanserer de ny kategori

Kenneth Melchior, Director Northern Europe i Zalando.
therese.karlsrud.haugen

Begynner med secondhand.

ANNONSE

Motegiganten Zalando offentliggjør i dag tallene for 2019, og kan melde om en økning på 23,6 prosent til 8,2 milliarder euro. Det tilsvarer omtrent 84 milliarder norske kroner. Samtidig var antall nye aktive kunder 4,6 millioner, hvilket betyr at selskapet nå har 31 millioner aktive kunder.

Vi ser tilbake på et vellykket år. Vi oppnådde sterke økonomiske resultater i hvert eneste kvartal, sier Zalandos CFO, David Schröder, i en pressemelding.

LES OGSÅ: Zalando åpner nytt lager - 2500 får jobb

Justert resultat (EBIT) skal ha landet på 225 millioner euro, tilsvarende 2,3 milliarder norske kroner. Selskapet meddeler at veksten var spesielt sterk under fjerde kvartal og blant de nordiske markedene. For 2020 er forventet vekst på 15-20 prosent.

Våre økonomiske resultater bekrefter at vi er på rett vei mot å bli The Starting Point for Fashion. Veksten i de nordiske markedene er spesielt stor, og vokser mer enn gjennomsnittet i Zalando-konsernet. Om vi ser fremover, vil vi fortsette den kraftige veksten og jobbe med våre store strategiske temaer. Et av disse temaene er bærekraft, hvor vi jobber  hardt for å bli en moteplattform med en positiv innvirkning. Vi har allerede i dag et av Europas største bærekraftige utvalg innen mote, og vi ser en stadig økende interesse for mer bærekraftige merker fra våre norske kunder, sier Kenneth Melchior, Director Northern Europe.

I takt med det økte fokuset på bærekraft, skal selskapet derfor lansere en egen secondhand-kategori under høsten 2020. Kategorien har fått navnet "pre-owned".

Får poeng å handle for

Tanken er at kundene skal sende brukte klær inn til selskapet, som igjen vil kunne selges på siden. Produktene kommer dermed til å bli gjennomgått av Zalando før de legges ut for salg. I bytte mot varene får kundene poeng, som de kan handle på Zalando for.

Konseptet minner i stor grad om panteordningen til den norske motebutikken Villoid, som også lanserte secondhand-kategori for kort tid tilbake.

LES OGSÅ: Skal pante kundenes klær og selge de på nett

Det har også tidligere vært mulig å returnere brukte klær til Zalando i bytte mot poeng man kan handle for, men dette har kun vært gjennom tjenestene Wardrobe og Zircle i Tyskland.

Det vil bli mulig å filtrere og søke etter secondhand-varer i butikken som vanlig, så det er en opplevelse som kundene allerede er kjent med. Vi mener at et enkelt og bra sted å handle har vært savnet innen secondhand, sier Anna Pascual, sjef for produktdesign hos Zalando, i et intervju med vår svenske søsternettside.

Del artikkel: