Motegiganten Zalando slo analytikernes forventninger i det første kvartalet. Man lykkes nemlig med å minske tapet fra -51,8 millioner euro til kun -0,7 millioner euro. Dette til sammenligning med forventningene på -17,8 millioner.
Forklaringene ser slik ut: Større handlekurver, som i sin tur kuttet fraktkostnadene. Man leverte samtidig en tilvekst på 2,3 prosent til 2,2 milliarder euro, i tråd med hva analytikerne forventet.
Det første kvartalet viser hvor fleksibel vår forretningsmodell er. Den gir oss mulighet til å prestere selv i et utfordrende miljø, sier Robert Gentz, Co-CEO i Zalando, i en kommentar.
Også forhandlerne på plattformen bykset frem. Gross Merchandise Volume, GMV, økte fra 3,1 til 3,2 milliarder euro.
Vårt fokus på lønnsom tilvekst fungerer og leverer resultater. Mens den allmenne etterspørselen fremdeles er dempet, fokuserer vi på å drive bærekraftig effektivitet i fulfillment og markedsføring. Samtidig fortsetter vi å investere i nøye utvalgte tilvekstmuligheter for å møte etterspørselen når markedet spretter tilbake til normalen, sier Dr. Sandra Dembeck, finanssjef hos Zalando.
Til tross for den positive tonen i rapporten så faller aksjen. I skrivende stund er den ned nesten 4,4 prosent til 33,51 euro.