Det ser ut til å lysne for H&M. Motegiganten økte salget med 10 prosent i juni, sammenlignet med samme måned i fjor. Dessuten slo man forventningene og viste til et høyere resultat.
Driftsresultatet for det andre kvartalet landet på drøye 4,7 milliarder svenske kroner – rundt 700 millioner over analytikernes prognoser.
Vi ser stadig bedre forutsetninger for både økt vekst og lønnsomhet, sier Helena Helmersson, administrerende direktør i H&M, i kvartalsrapporten.
Samtidig pågår fortsatt innskrenkninger for å kunne minske blant annet innkjøpskostnader.
Mye av arbeidet vi har gjort de siste årene begynner å gi effekt. Vi fortsetter også våre satsinger med fokus på kundetilbudet, samtidig som vi vil gi våre kunder en enda bedre opplevelse med økt inspirasjon og smidighet i våre fysiske butikker og digitale kanaler, sier Helmersson.
Salget for kvartalet ble offentliggjort i midten av juni og landet på drøye 57,6 milliarder, hvilket tilsvarer en vekst på 6 prosent. Regnet i lokal valuta var imidlertid nettoomsetningnen på samme nivå som i tilsvarende periode i 2022.
Kvartalsrapporten ble tatt godt i mot av markedet og aksjen har i skrivende stund steget med 11 prosent til 174,76 svenske kroner.