Boozt har rapportert sine tall for årets fjerde kvartal. Omsetningen økte og landet på 1,4 milliarder svenske kroner mens driftsresultatet havnet på 102 millioner kroner (EBIT).
Veksten var sterk gjennom hele fjerde kvartal med 40 prosent vekst i lokal valuta, og lønnsomheten var høy med en justert driftsmargin på 10 prosent. I løpet av kvartalet fikk vi rekordmange nye kunder til våre to nettbutikker Boozt.com og Booztlet.com, kommenterer selskapets administrerende direktør Hermann Haraldsson rapporten.
Det skal dog ikke ha vært et helt smertefritt kvartal.
Veksten var sterk under hele kvartalet der høydepunktet var en sterk Black Friday-uke. Varelagerets salgsfrekvens var høy, noe som førte til at lagersammensetningen ikke var optimal mot slutten av kvartalet. Vi hadde ikke nok varer på lager og et økt antall salgsvarer kompenserte bare delvis for dette, sier Haraldsson.
Når Boozt oppsummerer hele 2020 står det klart at man oppnådde en total omsetning på 4,3 milliarder kroner, hvilket kan sammenlignes med 3,4 milliarder under 2019. Driftsresultatet for 2020 steg samtidig fra 92 millioner i 2019 til over 182 millioner kroner (EBIT) i 2020.
Veksten ble drevet av Danmark og Sverige, mens økningen i Norge ble negativt påvirket av en svekket norsk krone. Selskapet sikter seg nå inn på nok et rekordår i 2021.
Omsetningsveksten for hele året var på 27 prosent, og vårt mål er å fortsette å opprettholde det høye tempoet når vi går inn i 2021, med en forventet omsetningsvekst på mellom 20-25 prosent, sier Hermann Haraldsson.
Vi har en gunstig posisjon, og virksomheten vår blir sterkere hver dag når vi fortsetter å utnytte alle de kortsiktige og langsiktige mulighetene vi står overfor.