SPONSET INNHOLD

Motekjeden JOY gjenoppstår med slow fashion og e-handel fra SAP

Motekjeden JOY har i mange år tilbydd svenske kvinner kvalitetsklær. Nå har de gjenoppstått i en helt ny drakt. JOY har ikke lenger fysiske butikker, men satser 100% på e-handel og personlig rådgivning. Gründerne ser på seg selv som en startup som skal bygge neste generasjon e-handel basert på AI og slow fashion – et mer bærekraftig alternativ med klær som holder i flere sesonger.

JOY er samtidig det første selskapet i verden som har valgt en kombinasjon av løsningene Emarsys og Upscale Commerce fra SAP med smart funksjoner for e-handel og kundeengasjement. 

Vi befinner oss virkelig i et paradigmeskifte rundt e-handel og digitale kanaler. Handel har hittil kunnet leve av å ha store produktkataloger, men som ikke gir de beste kundeopplevelsene. I stedenfor vil kundene få inspirasjon, rådgivning og i vårt tilfelle også ferdige kombinasjoner av klær som passer til deres egen stil – og som samtidig holder i mange sesonger, sier Anna Ullman Sersé, daglig leder og en av de nye deleierne. 

JOY var lenge en velkjent kleskjede med et femtitalls fysiske butikker. Våren 2020 gikk JOY konkurs, men en håndfull nye eiere bestemte seg for å blåse liv i varemerket – og samtidig sette søkelys på digitalisering og bærekraft. Med andre ord de spørsmålene som i dag påvirker detaljhandelen mest. 

De tre gründerne bak omstarten er Anna Ullman Sersé, Åsa Parsmo og Sofia Valentin. Alle tre har en gedigen erfaring fra konsulentvirksomhet mot detaljhandel, og har i store deler av sine yrkesliv jobbet med å hjelpe detaljhandelvirksomheter med kundeopplevelser, samt å jobbe mer kundefokusert. Anna har også vært daglig leder i Nelly, som har en ledende posisjon i å selge online til en yngre målgruppe ved hjelp av inspirasjon. 

IT-avdeling på kjøpet

Bedre kundeopplevelser har vært en av grunnpilarene i den nye starten til JOY, noe som igjen er helt avgjørende når du skal velge teknisk plattform. Muligheten til å starte på nytt gjorde også at de kunne gå direkte over til skyløsninger som man kan vokse i – og samtidig få en mindre IT-avdeling med på kjøpet.  

Det er en stor fordel for en startup som JOY. Vi vil ikke bygge opp en altfor stor organisasjon, men heller kjøpe tjenester til for eksempel IT og revisjon. Det blir mer kostnadseffektivt i lengden, sier Sofia Valentin, salgs- og markedssjef. 

Personlig – men ikke påtrengende 

SAP Emarsys hjelper JOY med å analysere kundekontakter, tilpasse markedsføringen og skape unike tilbud. Systemet foreslår den beste strategien og automatiserer mye av arbeidet med hjelp av AI og maskinlæring.

Emarsys leveres med et stort antall avanserte funksjoner som gjør at vi kan vokse etter hvert. AI er magisk ettersom at det automatiserer arbeidet og gjør at vi kan ekspandere og møte flere kunder med ulike behov på et personlig plan, uten at vi trenger å være påtrengende, sier Sofia Valentin. 

Med SAP Upscale Commerce får JOY en AI-dreven e-handel med smarte funksjoner for produktanbefaling der man selv kan blande og bytte bilder, videoer, tekster og annet innhold. Upscale har også innebygd logistikk, noe som gjøre det mulig å plukke og sende ut varer direkte til kunden. 

Slow fashion – klær livet ut

Nylanseringen begynner før sommeren og når alt er på plass er målet å ekspandere for å nå flere kunder. Selv de som tidligere ikke har syntes at JOY var noe for dem. 

En nøkkel er å utvikle produkter som holder i flere sesonger, litt mer «slow fashion». Her snakker vi om klær livet ut, sier Anna Ullman Sersé.

 

Her kan du lese mer om JOY.

Del artikkel: