SĂžk
Close this search box.
SĂžk
Close this search box.

SPONSET INNHOLD

Motekjeden JOY gjenoppstÄr med slow fashion og e-handel fra SAP

Motekjeden JOY har i mange Ă„r tilbydd svenske kvinner kvalitetsklĂŠr. NĂ„ har de gjenoppstĂ„tt i en helt ny drakt. JOY har ikke lenger fysiske butikker, men satser 100% pĂ„ e-handel og personlig rĂ„dgivning. GrĂŒnderne ser pĂ„ seg selv som en startup som skal bygge neste generasjon e-handel basert pĂ„ AI og slow fashion – et mer bĂŠrekraftig alternativ med klĂŠr som holder i flere sesonger.

JOY er samtidig det fÞrste selskapet i verden som har valgt en kombinasjon av lÞsningene Emarsys og Upscale Commerce fra SAP med smart funksjoner for e-handel og kundeengasjement. 

Vi befinner oss virkelig i et paradigmeskifte rundt e-handel og digitale kanaler. Handel har hittil kunnet leve av Ă„ ha store produktkataloger, men som ikke gir de beste kundeopplevelsene. I stedenfor vil kundene fĂ„ inspirasjon, rĂ„dgivning og i vĂ„rt tilfelle ogsĂ„ ferdige kombinasjoner av klĂŠr som passer til deres egen stil – og som samtidig holder i mange sesonger, sier Anna Ullman SersĂ©, daglig leder og en av de nye deleierne. 

JOY var lenge en velkjent kleskjede med et femtitalls fysiske butikker. VĂ„ren 2020 gikk JOY konkurs, men en hĂ„ndfull nye eiere bestemte seg for Ă„ blĂ„se liv i varemerket – og samtidig sette sĂžkelys pĂ„ digitalisering og bĂŠrekraft. Med andre ord de spĂžrsmĂ„lene som i dag pĂ„virker detaljhandelen mest. 

De tre grĂŒnderne bak omstarten er Anna Ullman SersĂ©, Åsa Parsmo og Sofia Valentin. Alle tre har en gedigen erfaring fra konsulentvirksomhet mot detaljhandel, og har i store deler av sine yrkesliv jobbet med Ă„ hjelpe detaljhandelvirksomheter med kundeopplevelser, samt Ă„ jobbe mer kundefokusert. Anna har ogsĂ„ vĂŠrt daglig leder i Nelly, som har en ledende posisjon i Ă„ selge online til en yngre mĂ„lgruppe ved hjelp av inspirasjon. 

IT-avdeling pÄ kjÞpet

Bedre kundeopplevelser har vĂŠrt en av grunnpilarene i den nye starten til JOY, noe som igjen er helt avgjĂžrende nĂ„r du skal velge teknisk plattform. Muligheten til Ă„ starte pĂ„ nytt gjorde ogsĂ„ at de kunne gĂ„ direkte over til skylĂžsninger som man kan vokse i – og samtidig fĂ„ en mindre IT-avdeling med pĂ„ kjĂžpet.  

Det er en stor fordel for en startup som JOY. Vi vil ikke bygge opp en altfor stor organisasjon, men heller kjÞpe tjenester til for eksempel IT og revisjon. Det blir mer kostnadseffektivt i lengden, sier Sofia Valentin, salgs- og markedssjef. 

Personlig – men ikke pĂ„trengende 

SAP Emarsys hjelper JOY med Ä analysere kundekontakter, tilpasse markedsfÞringen og skape unike tilbud. Systemet foreslÄr den beste strategien og automatiserer mye av arbeidet med hjelp av AI og maskinlÊring.

Emarsys leveres med et stort antall avanserte funksjoner som gjÞr at vi kan vokse etter hvert. AI er magisk ettersom at det automatiserer arbeidet og gjÞr at vi kan ekspandere og mÞte flere kunder med ulike behov pÄ et personlig plan, uten at vi trenger Ä vÊre pÄtrengende, sier Sofia Valentin. 

Med SAP Upscale Commerce fÄr JOY en AI-dreven e-handel med smarte funksjoner for produktanbefaling der man selv kan blande og bytte bilder, videoer, tekster og annet innhold. Upscale har ogsÄ innebygd logistikk, noe som gjÞre det mulig Ä plukke og sende ut varer direkte til kunden. 

Slow fashion – klér livet ut

Nylanseringen begynner fÞr sommeren og nÄr alt er pÄ plass er mÄlet Ä ekspandere for Ä nÄ flere kunder. Selv de som tidligere ikke har syntes at JOY var noe for dem. 

En nÞkkel er Ä utvikle produkter som holder i flere sesonger, litt mer «slow fashion». Her snakker vi om klÊr livet ut, sier Anna Ullman Sersé.

 

Her kan du lese mer om JOY.

Del artikkel: