JOY er samtidig det fĂžrste selskapet i verden som har valgt en kombinasjon av lĂžsningene Emarsys og Upscale Commerce fra SAP med smart funksjoner for e-handel og kundeengasjement.Â
Vi befinner oss virkelig i et paradigmeskifte rundt e-handel og digitale kanaler. Handel har hittil kunnet leve av Ă„ ha store produktkataloger, men som ikke gir de beste kundeopplevelsene. I stedenfor vil kundene fĂ„ inspirasjon, rĂ„dgivning og i vĂ„rt tilfelle ogsĂ„ ferdige kombinasjoner av klĂŠr som passer til deres egen stil â og som samtidig holder i mange sesonger, sier Anna Ullman SersĂ©, daglig leder og en av de nye deleierne.Â
JOY var lenge en velkjent kleskjede med et femtitalls fysiske butikker. VĂ„ren 2020 gikk JOY konkurs, men en hĂ„ndfull nye eiere bestemte seg for Ă„ blĂ„se liv i varemerket â og samtidig sette sĂžkelys pĂ„ digitalisering og bĂŠrekraft. Med andre ord de spĂžrsmĂ„lene som i dag pĂ„virker detaljhandelen mest.Â
De tre grĂŒnderne bak omstarten er Anna Ullman SersĂ©, Ă sa Parsmo og Sofia Valentin. Alle tre har en gedigen erfaring fra konsulentvirksomhet mot detaljhandel, og har i store deler av sine yrkesliv jobbet med Ă„ hjelpe detaljhandelvirksomheter med kundeopplevelser, samt Ă„ jobbe mer kundefokusert. Anna har ogsĂ„ vĂŠrt daglig leder i Nelly, som har en ledende posisjon i Ă„ selge online til en yngre mĂ„lgruppe ved hjelp av inspirasjon.Â
IT-avdeling pÄ kjÞpet
Bedre kundeopplevelser har vĂŠrt en av grunnpilarene i den nye starten til JOY, noe som igjen er helt avgjĂžrende nĂ„r du skal velge teknisk plattform. Muligheten til Ă„ starte pĂ„ nytt gjorde ogsĂ„ at de kunne gĂ„ direkte over til skylĂžsninger som man kan vokse i â og samtidig fĂ„ en mindre IT-avdeling med pĂ„ kjĂžpet. Â
Det er en stor fordel for en startup som JOY. Vi vil ikke bygge opp en altfor stor organisasjon, men heller kjĂžpe tjenester til for eksempel IT og revisjon. Det blir mer kostnadseffektivt i lengden, sier Sofia Valentin, salgs- og markedssjef.Â
Personlig â men ikke pĂ„trengendeÂ
SAP Emarsys hjelper JOY med Ä analysere kundekontakter, tilpasse markedsfÞringen og skape unike tilbud. Systemet foreslÄr den beste strategien og automatiserer mye av arbeidet med hjelp av AI og maskinlÊring.
Emarsys leveres med et stort antall avanserte funksjoner som gjĂžr at vi kan vokse etter hvert. AI er magisk ettersom at det automatiserer arbeidet og gjĂžr at vi kan ekspandere og mĂžte flere kunder med ulike behov pĂ„ et personlig plan, uten at vi trenger Ă„ vĂŠre pĂ„trengende, sier Sofia Valentin.Â
Med SAP Upscale Commerce fĂ„r JOY en AI-dreven e-handel med smarte funksjoner for produktanbefaling der man selv kan blande og bytte bilder, videoer, tekster og annet innhold. Upscale har ogsĂ„ innebygd logistikk, noe som gjĂžre det mulig Ă„ plukke og sende ut varer direkte til kunden.Â
Slow fashion â klĂŠr livet ut
Nylanseringen begynner fĂžr sommeren og nĂ„r alt er pĂ„ plass er mĂ„let Ă„ ekspandere for Ă„ nĂ„ flere kunder. Selv de som tidligere ikke har syntes at JOY var noe for dem.Â
En nÞkkel er Ä utvikle produkter som holder i flere sesonger, litt mer «slow fashion». Her snakker vi om klÊr livet ut, sier Anna Ullman Sersé.