ANNONSE

Musti vokser online – nedgang for butikkene: "Lav forbrukertillit"

David Rönnberg, administrerende direktør i Musti Group.
Samtidig fortsetter kjeden å gå sterkt i Norge.
Jimmy Andersson

Den finske dyrebutikkjeden som blant annet består av Musti, Vetzoo og Arken Zoo, har i løpet av morgenen sluppet sine tall for sitt tredje kvartal, april til juni.

Omsetningen landet på 104 millioner euro, noe som er en beskjeden økning på 0,7 prosent sammenlignet med fjorårets 103,3 millioner.

Ifølge administrerende direktør, David Rönnberg, skyldes veksten hovedsakelig en voksende netthandel, mens konsernet har mistet fart offline i løpet av kvartalet. Samtidig taper selskapet på bunnlinjen.

LES OGSÅ: Raser videre i Norge: Musti-sjefen forteller om suksessen

Justert EBITDA falt med nesten 28 prosent og landet på 12,5 millioner euro i kvartalet, mens Justert EBITA falt med hele 60 prosent til 3,9 millioner euro. Periodens resultat landet på -0,2 millioner euro (7,3).

Forretningsmiljøet fortsatte å være utfordrende. Vi fortsatte å investere i å muliggjøre større bekvemmelighet gjennom våre omni- og rene nettinitiativer, åpnet seks nye butikker for å utvide direkte rekkevidde og fokuserte på pris- og kampanjeaktiviteter. Alt dette har bidratt til kundetilfredshet, selv om det har påvirket salgsmiks, vekst og lønnsomhet, sier Rönnberg i en kommentar.

Norge står sterkt

Men hvordan har salget gått i hvert av landene? Vel, i Finland falt salget med -5,2 prosent til 45 millioner euro, mens det i Sverige stoppet på straks over 42,1 millioner. En økning på 2,6 prosent.

Norge, der Musti for øyeblikket har 80 butikker samt nettbutikk, er markedet som går sterkest akkurat nå. Salget i landet økte med 14,3 prosent til 16,9 millioner euro.

I løpet av kvartalet åpnet Musti-gruppen også 9 nye butikker, noe som innebærer at konsernet nå har 350 butikker rundt om i Norden.

Samtidig skjer nå over en fjerdedel av alt salg over nett. Nettsalget økte i løpet av kvartalet med 6,6 prosent til 26,1 millioner euro.

Musti forblir motstandsdyktig og fortsetter å øke kundebasen og markedsandelen under en myk handelsperiode som skyldes sommerferien og lavt forbrukertillit, sier Rönnberg.

Del artikkel: