Torsdag morgen stod det klart at norske Mystore og svenske Wikinggruppen skal slås sammen. Dette betyr at markedet får en ledende plattformaktør i Norden med 2600 kunder og en årlig omsetning på over ni milliarder kroner.
LES OGSÅ: Mystore og Wikinggruppen slår seg sammen – blir Nordens største
Etter en gjennomført fusjon vil selskapet lansere et nytt, felles produktnavn i nær fremtid - men foreløpig vil man fortsette under sine respektive organisasjonsnavn i Norge og Sverige.
Lars Jakobsen, administrerende direktør i Mystore, forteller til Netthandel at de to partene etter en gjennomført GAP-analyse har bestemt at de sammen skal lukke de funksjonelle gapene som finnes. Det er Mystores plattform som tas videre i dette samarbeidet.
Hvordan vil dette påvirke deres kunder, e-handlerne?
Først må jeg presisere at vår plattform har støtte for e-handel og handel i fysisk butikk i ett og samme system. Vi støtter flere nettbutikker og fysiske butikker i samme løsning og oppsett. Kundene vil fortsette sine kundeforhold med WGR og Mystore som før. SAAS-tilbudet i Sverige kommer til å bli mer omfattende, spesielt innenfor logistikk og prislogikk, sier Jakobsen.
Men hva så med de nye mulighetene som åpner opp for flere fordeler når man forener krefter på tvers av markeder? Ifølge Jakobsen kan vi vente oss flere spennende overraskelser i tiden fremover, selv om han ikke vil røpe spesifikke lanseringer.
Vi jobber nå med å ta med de beste løsningene fra Wikinggruppen som forbedringer i vår felles plattform fremover og snarlig tilby denne til våre nåværende og fremtidige kunder. Vi har en svært fleksibel plattform og nå med mer utviklingskraft vil vi lansere noen skikkelig kule nyvinninger i tiden fremover.
Bedre støtte for salg i utlandet
Videre forteller Mystore-sjefen at sammenslåingen vil resultere i bedre kunnskap om og ekspertise for salg mellom Norge og Sverige, eller for e-handlere som operer i begge land.
En av de forbedringene som vil komme er bedre støtte for handel mellom landene og i andre land, forklarer Jakobsen.
Vil prisene påvirkes av dette? I så fall, hvordan?
I første omgang vil vi fokusere på å gjøre verdiforslaget vårt enda bedre. Vi har i dag mye fokus på dette, så selv om vi ved første øyekast kan se kostbare ut, så får du som e-handler og forhandler svært mye med i prisen hos oss. Alt du trenger for å lykkes er der fra start, og det har vi god dekning for å si, runder Jakobsen av.