For første gang i VGs matbørs historie stikker en nykommer av med førsteplassen. Det er Oda som viser seg å være billigst, faktisk hele 5 prosent billigere enn dagligvaregigantene.
En historisk dag for hardt pressede norske lommebøker, sier Karl Munthe-Kaas, konsernsjef og medgründer i Oda i en pressemelding.
VGs handlekurv inneholdt 45 ulike varer, og kostet totalt 1711,93 kroner hos Oda. Det er 5 prosent billigere enn hos Kiwi, og tilnærmet lik margin hos Rema 1000. Hos Coop var handlekurven 8 prosent dyrere.
Dette er norsk dagligvarehistorie! For første gang finner nordmenn de laveste prisene når de handler maten på nett, ikke i de tradisjonelle dagligvarebutikkene. Det er jo hyggelig for oss, men aller hyggeligst er det for Odas kunder. I tillegg til de laveste prisene får kundene dobbelt så stort utvalg som i lavprisbutikken, og varene levert hjem på døra, sier Munthe-Kaas.
LES OGSÅ: Oda vokser med en halv milliard – forbereder inntog i Tyskland
Oda rundet i høst 300 000 kunder, og hadde i 2021 en omsetning på 2,47 milliarder kroner. I løpet av sommeren skal leveringsområdet utvides til Kristiansand, og det er ikke forventet annet enn vekst fremover.
At Oda endelig får bevist at vi er best på pris, samtidig som alt annet blir dyrere, er vi utrolig stolte over. Det håper vi gir kundene litt lavere skuldre når kostnadene til mat, strøm, renter og bensin ellers bare går oppover, sier Munthe-Kaas, og fortsetter:
Dette er det endelige beviset på at Odas modell er en vinneroppskrift. Nå omsetter vi for tilsvarende 60 gjennomsnittlige butikker, alt levert fra ett lager. Det gir lavere kostnader og ferskere varer, som gjør at vi kan presse både pris og kvalitet.