ANNONSE

Nå er det disse produktene som selger best – avslører de største januartrendene

Christoffer Reina, Norgessjef i Prisjakt, forteller om trendende kategorier i januar // Foto: Prisjakt
Det er store forskjeller mellom de nordiske markedene i januar.
Linn Adine Andersen

Vi er over halvveis i det som er kjent som årets lengste måned – julegaver som ikke klaffet helt er returnerte og nyttårsforsettene er mest sannsynlig godt i gang i vårt vidstrakte land.

Hva er så nordmenn på jakt etter i disse dager? Det kan Prisjakt, som forøvrig også snart står klare med sitt forbrukerkompass for første kvartal i år, røpe.

ANNONSE

I motsetning til vårt naboland Sverige, hvor prepping er ekstremt i vinden etter at svenske myndigheter anbefalte befolkningen om å forberede seg på at det kan bli krig, har denne trenden avtatt noe i Norge. Nordmenn har nemlig preppet hjemmene sine helt siden pandemien.

Vi vet at forbrukerne reagerer på nyhetsbildet og været. Disse to faktorene spiller veldig inn på hva slags varer forbrukerne kjøper, og derfor stikker denne trenden seg veldig ut i Sverige i disse dager. Det har vi derimot sett lenge i Norge, da pandemien første med seg prepping av en annen sort – som endret seg noe da krigen i Ukraina brøt ut, forteller Norgessjef i Prisjakt, Christoffer Reina, til Netthandel.

Det er snart to år siden Russland invaderte Ukraina, og siden den gang har nordmenn kjøpt inn store mengder hodelykter, batterier, stormkjøkken, oppbevaringsbokser og turmat. Men nå har denne trenden roet seg her til lands, og nordmenn er mer opptatte av været.

Uansett om vi opplever snøstorm, strålende sol og varme eller alt mellom - påvirkes forbrukerens kjøp av været. Vi kan se flere kategorier som trender på bakgrunn av snø og kulde vi har hatt den siste tiden. Prepping blant den norske forbrukeren er fortsatt en trend - men kategoriene er ikke blant topp 10 i januar, sier Reina.

Blant topplisten ser vi at vinterkulda er en sterk påvirkningsfaktor, for her finnes både snømåkingsutstyr, ladere til bilbatterier og varme vinterjakker. Bøker ligger også på en god nummer to, etter å ha blitt kåret til årets julegave i 2023.

Nytt Forbrukerkompass skal spå første kvartal

Kvartalsvis spår Prisjakt hvordan forbrukermarkedet vil se ut, og forrige Forbrukerkompass hadde naturlig nok et fokus på Black Week og Black Friday.

Denne gangen er det imidlertid kampanjer som er hovedtemaet, i rapporten som skal stå klar i slutten av januar.

Vi vet at det i 2023 har vært store endringer i hvordan butikkene har måttet forholde seg til markedsføringen av egne kampanjer. Vi har dykket ned i denne materien, og snakket med forbrukerne som forteller hva de selv mener er mest effektfullt, hvilke kampanjer som treffer dem, hvordan de ønsker å motta denne informasjonen og hvilke typer tilbud som er best, forteller Reina.

Topp 10 trendende kategorier på Prisjakt 1. januar til 18. januar

1. Brettspill +780 %

2. Bøker +628 %

3. Lader til bilbatteri +621 %

4. Jakker +563 %

5. Luftfuktere +319 %

6. Snøredskaper +317 %

7. Vintersko +215 %

8. Batteri for verktøy +210 %

9. Klær til hund +137 %

10. Mobilt bredbånd +102 %

Del artikkel: