Det svenske moteselskapet NA-KD, som omsatte for 2 milliarder kroner i fjor, satser nå på både secondhand og barneklær.
Secondhand-satsingen har fått navnet NA-KD Circle og er en ny side der kundene kan kjøpe brukte klær fra moteselskapets eget sortiment. Det er kundene selv som registrerer plaggene på Circle, der de beskriver tilstanden på plagget. Deretter slår NA-KD fast en pris.
Vi tar vår klimapåvirkning på alvor. Som et voksende selskap vet vi at vi må gå mot sirkulære forretningsmodeller for å nå våre ambisiøse mål. Det er veldig viktig å hjelpe kundene våre med å forlenge levetiden til NA-KD-plaggene, ved å enkelt selge og kjøpe dem fra hverandre. Vi håper virkelig at kundene våre vil være med på denne reisen mot å gjøre moteindustrien mer bærekraftig og sirkulær sammen, og at vi kan inspirere andre merker til å gjøre det samme, sier Anna Winde, bærekraftsjef i NA-KD, i en pressemelding.
I Sverige skal selgeren kunne sende direkte til kjøperen, men på andre markeder som Norge må plagget først sendes til NA-KD, som sender det videre til kjøper. Varene vil bli inspisert og kontrollert.
Kolleksjon for barn
Helt siden selskapet startet opp i 2015 har fokuset vært på dameklær, men om kun få dager vil NA-KD også lansere en kolleksjon for barn.
Hos Na-kd starter vi alltid med kunden, og vi vet at barneklær er noe kundene har etterspurt men som de kjøper andre steder i dag, sier selskapet til Influens.se, som er Ehandels nye satsing i Sverige.
Til å begynne med kommer selskapet til å tilby 39 ulike barneprodukter på siden, men planen er å utvide sortimentet etterhvert.
Det kommer til å bli et stående sortiment, og kolleksjoner kommer til og lanseres fortløpende, sier Sanja Tegeltija, pr-sjef i Na-kd.