Det svenske netthandelsselskapet NA-KD har gjort stor suksess de siste årene, og årets Black Week var intet unntak med én million solgte plagg. Fra 2018 skal salget ha økt med 125 prosent til 248 millioner svenske kroner, tilsvarende rundt 238 millioner norske kroner.
Under Balck Friday alene steg samtidig omsetningen med hele 177 prosent til 56,5 millioner svenske kroner, hvor det skal ha blitt registrert 1,6 ordre og 5 klesplagg i sekundet den mest intensive timen.
Vi hadde samme tilbud i 2019 som i 2018, så jeg er veldig fornøyd med utfallet av årets Black Week. Det å ha tresifret prosentøkning fra en base på over hundre millioner kroner er en solid økning. Men jeg er ikke overrasket ettersom vi har utviklet vår virksomhet og kunnskap om våre kunder veldig mye i løpet av året. Kombinasjonen av dyktige medarbeidere og datadrevne beslutningsprosesser er nøkkelen til stadig utvikling, sier Jarno Vanhatapio, gründer og daglig leder i NA-KD, i en pressemelding.
LES OGSÅ: Sminkegigantens Black Friday - solgte 180 000 produkter
9 millioner besøkende
Totalt under Black Week skal selskapet i tillegg ha registrert 9 millioner besøk med bestillinger fra 72 land, og totalt fått 90 000 nye kunder. Allerede på mandag ble det slått besøksrekord med 1,67 millioner besøk.
De største markedene er Tyskland, Sverige og Nederland, mens de raskest voksende landene er Norge, Frankrike, Østerrike og Sveits.
På NA-KD prøver vi å se verden fra kundens perspektiv. Og fremgangen under Black Friday, der vi vokste med 177 % fra i fjor, er nok et bevis på at vår merkevare er relevant for vår målgruppe, sier Natasha Billing, merkevaredirektør hos NA-KD.
I følge gründer Vanhatapio er planen å være break-even under den siste måneden av 2019, noe Black Week kan bidra til å dra i havn. I tillegg skal selskapet under 2019 ha halvert tapet fra 2018.
Vi kommer til og fortsette vår vei mot lønnsomhet for hele året og kommer også til og fortsette å investere i blant annet klimanøytralitet og sirkulær modell. Det globale motemarkedet gjennomgår en stor forandring og nå formes de fremtidige vinnerne, hvor vi i høy takt prioriterer og fortsatt ta markedsandeler, hvilket Black Week er et bevis på, sier han.