I år ser vi hvordan B2B-selskapene er betydelig mer optimistiske sammenlignet med i fjor. Det er en sterk vilje og drivkraft for å vokse den digitale B2B-virksomheten. Driverne bak en satsing på digital handel har også endret seg over årene. Fra å ha hatt interne forbedringer i fokus, retter man nå blikket utenfor det egne selskapet, sier Malin Bodolla, markedsdirektør hos Litium og ansvarlig for studien.
68 prosent av de spurte driver i dag salg via ulike typer av digitale kanaler, og av disse er det 40 prosent som driver en mer tradisjonell e-handel. Av de som selger via digitale kanaler, forventer 71 prosent at det digitale salget vil øke i løpet av de neste tre årene.
Så mange som 68 prosent forventer tosifret vekst, skriver Litium.
Og de virkelig store selskapene er enda mer positive. Blant selskapene med en omsetning på over 580 millioner kroner (€50M), forventer 81 prosent at den digitale handelen vil vokse i fremtiden.
Verdt å nevne er også at av selskapene som selger via digitale kanaler, er nesten en tredjedel av salget deres digitalt.
Hva skjer så med de B2B-selskapene som ikke har noen digitalt salg i dag? Vel, av disse planlegger en fjerdedel å lansere en e-handel innen tre år.