Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Nærmet seg milliarden – nå faller e-handleren igjen: "En svak markedssituasjon"

Desenio tar kundene på ramme alvor - ga omsetningsvekst på 320 prosent i fjor
Fredrik Palm, adm. dir. i Desenio // Foto: Desenio
"Vår store utfordring er nå å gå tilbake til bærekraftig vekst".
Jimmy Andersson

Desenio, e-handleren som selger plakater og posters på nettet, nærmet seg en milliard svenske kroner i omsetning i løpet av 2023. Netthandleren, som slet under pandemiårene, har ikke fått den starten de håpet på det nye året.

Omsetningen falt med 12,1 prosent i løpet av første kvartal til 228,9 millioner kroner. Sammenlignet med 260,3 millioner i samme periode i fjor.

LES OGSÅ: Desenio vokser – og snuser på milliarden: “Gode betingelser”

ANNONSE

Bakgrunnen for den svake utviklingen er delvis et svakt marked innenfor våre kategorier, delvis lavere korttidseffekt av våre markedsføringsinnsatser enn det vi som ledende aktør kan forventes å ha, skriver administrerende direktør Fredrik Palm i en kommentar til rapporten.

Driftsresultatet, EBIT, var også ned i Q1 og endte på 19 millioner, sammenlignet med 33,1 millioner året før. Dermed sank også driftsmarginen til 8,3 prosent, fra 12,7 prosent.

Det justerte driftsresultatet (EBITA) beløp seg til 22,2 millioner, sammenlignet med 42,1 millioner i første kvartal 2023. Samtidig har det vært en del omorganisering i selskapet i begynnelsen av året.

I løpet av kvartalet ble 16 heltidsansatte, tilsvarende 10 prosent av arbeidsstyrken, tvunget til å forlate selskapet. Formålet er å spare penger.

Vår store utfordring er nå å gå tilbake til bærekraftig vekst, der vi drar nytte av vår sterke markedsposisjon i Europa og fortsetter å bygge virksomheten vår i Nord-Amerika, kombinert med en langsiktig bærekraftig balanse, sier Palm.

Del artikkel: