I påsken presenterte Clas Ohlson ferske sifre fra årets tredje måned. I mars minsket selskapets salg med 2 prosent til 623 millioner svenske kroner, en nedgang på 16 millioner sammenlignet med samme periode i fjor.
Samtidig gikk nettsalget ned med 3 prosent til 82 millioner kroner. Kristofer Tonström, administrerende direktør og konsernsjef, påpeker at man må ta i betraktning at Clas Ohlsons har færre butikker denne perioden sammenlignet med samme periode i fjor.
Den organiske salgsøkningen i mars var én prosent i et marked preget av minsket forbruk innen husholdning, samt med syv butikker færre netto sammenlignet med samme periode forrige år. Vi noterer en god salgsutvikling i Norge med en organisk salgsøkning på tre prosent, men parallellt med at den norske kronen svekkes i forhold til den svenske kronen ser vi at eksterne faktorer som kostnadsinflasjon og en sterk US-dollar gir fortsatte utfordringer fremover. For å motvirke dette er jobben med kostnadsbesparinger høyt prioritert, sier Tonström i en kommentar til marstallene.
Det norske markedet leverte altså en organisk salgsøkning på 3 prosent hvilket utgjorde totalt 259 millioner svenske kroner. Totalt har Clas Ohlson i slutten av mars 222 butikker i Norden, hvorav 89 ligger i Norge.