Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Nedgang for de fysiske butikkene i Black Week

Anita Frantzen, leder for kort og verdiøkendetjenester i BankAxept.
Foto: BankAxept
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Spesielt sportsbutikkene skal ha vært lite besøkt forrige uke.

ANNONSE

Black Friday-handelen i fysiske butikker sank med litt over 4 prosent sammenlignet med fjoråret. Det viser ferske tall fra BankAxept, som bekrefter at vi i år brukte 2,3 milliarder kroner på fysiske varer i fysiske butikker under Black Friday, mot 2,4 milliarder kroner på fjorårets svarte fredag.

Ser man på hele Black Week sammenlignet med i fjor er nedgangen på 3 prosent, og totalhandelen havnet på 12,1 milliarder kroner.

Vi handler fortsatt mye mer enn ellers, så Black Week holder stand som høytid for handelen, sier Anita Frantzen, leder for kort og verdiøkendetjenester i BankAxept, i en pressemelding.

Sammenlignet med en tilfeldig uke i september skal forbruker forrige uke ha vært 17 prosent høyere. Selv om fredagen er dagen med høyest forbruk skiller også mandagen og tirsdagen seg ut, sammenlignet med fjorårets Black Week.

Selv om varehandelen gikk litt ned i år, ser vi at handelsvolumet lå høyere enn i fjor både mandag og tirsdag, sier Frantzen.

Det går spesielt unna med klær, sko og tilbehør, parfymeri og elektronikk  – så da blir det nok mye klesplagg, godlukt og elektronikk under juletreet i år, legger hun til.

DÃ¥rlig uke for sportsbutikkene

Fordelt på bransjer var det spesielt parfymeriene som sopet inn omsetning gjennom Black Week.

Slik gikk det for ulike bransjer i Black Week i år, sammenlignet med 2022: 

  • Parfymeri: +27 prosent
  • Elektronikk og hvitevarer: +1 prosent
  • Klær, sko og tilbehør: -5 prosent
  • Sport og fritid: -10 prosent

Del artikkel: