Fenix Outdoor Q2 2024 (2023)
- Nettoomsetning falt til 149,6 millioner euro (156,2)
- Driftsresultatet synker til -6,5 millioner euro (0,1)
- Resultat etter skatt viser -7,4 millioner euro (0,5)
Det andre kvartalet ble ikke som forventet og viste seg å være utfordrende. Detaljhandelsmarkedet sto fortsatt overfor en situasjon med høyere lagre enn normalt, samt en volatil handel på grunn av været. Det er også indikasjoner på at noen detaljhandlere har likviditetsproblemer som begrenser deres evne til å betjene markedet, sier styreleder Martin Nordin i en kommentar.
32 millioner euro på nett
Fenix Outdoors virksomhet i USA skal ha blitt hardest rammet, meddeler konsernet. Direktesalg til forbruker gav likevel et lite lysglimt i den ellers mørke situasjonen.
Vår virksomhet direkte til forbruker, en del av Brands-segmentet, vokste med 1 prosent, hovedsakelig Fjällräven. En annen interessant observasjon er at salget av våre interne varemerker, bortsett fra Tierra, overgikk andre merker i perioden. I Friluftsgruppen utmerket spesielt Hanwag seg med en vekst på 5 prosent.
Konsernet opplyser dessuten hvordan det digitale og fysiske salget hver for seg ble påvirket av nedgangen.
Vårt salg i fysiske butikker minsket fra 76,5 millioner euro til 74,1 millioner euro, -3,1 prosent. Vårt digitale salg minsket fra 33,8 millioner euro til 32 millioner euro, -5,6 prosent.