14. september slapp Nets netthandelstallene for første halvdel av 2023.
Disse viser en samlet økning i forbruk på 17 prosent totalt. I løpet av første kvartal av 2023 viser Nets til en markant økning i reisesegmentet, men en nedgang i forbruk av fysiske varer.
Tjenester i form av forsikringer, strømmetjenester og billetter holder seg stabil.
Ifølge Nets skyldes nedgangen i forbruk av fysiske varer og økningen i reiser at netthandelen stabiliserer seg i retning av hva vi var vant med før pandemien.
COVID-19 påvirket hvordan vi brukte penger. Etter noen år med uvant fordeling ser vi ut til å vende til gamle vaner, skriver Nets i rapporten E-handelstallene for 2023.
I 2022 lå nedgangen i forbruk av fysiske varer på 18 prosent.
Denne nedgangen fortsetter inn i 2023, hvorpå klær utgjorde et forbruk på 7,37 milliarder norske kroner etter første kvartal, hjemmeelektronikk på 4,46 milliarder og matvarer på 3,31 milliarder, skriver Nets.
Økning i bruk av Vipps
Til tross for nedgangen viser Nets netthandelstall imidlertid en økning på 21 prosent for nettsalg av klær.
Apple Pay opplever også en betydelig vekst med gjennomsnittlig vekstrate på hele 33 prosent fra 2020 til 2023.
Også Vipps fortsetter å styrke seg og utgjorde 60 prosent av forbruket etter første kvartal.
42 prosent oppgir imidlertid at de foretrekker å benytte seg av kortbetaling som betalingsalternativ. Kortbetaling holder seg dermed stabilt og topper listen over betalingsalternativer med 76 prosent.
For kommende prognoser mener Nets at forbruket av fysiske varer vil fortsette å synke frem til vi når samme nivå som før pandemien.
Forbruket generelt vil imidlertid fortsette å vokse med en optimistisk vekstrate på 21 prosent, en realistisk vekstrate på 16 prosent og en pessimistisk vekstrate på 11 prosent, skriver Nets.