Andelen nordiske forbrukere som handlet på nett fra utenlandske nettsider gikk ned med 4 prosent fra 2018 til 2019. Dette melder PostNord i sin rapport Netthandel i Norden.
Netthandelen fra utlandet var svakere i 2019 enn året før. Andelen nordiske netthandelsforbrukere som oppgir at de har handlet fra utenlandske nettsteder, gikk ned fra 29 til 25 prosent, skriver PostNord i sin rapport.
I Norge og Finland er nedgangen jevn, mens vi i Sverige og Danmark kan se at det stort sett er handelen fra Kina som taper markedsandeler. I følge PostNord kan det være den økte bevisstheten rundt miljø som påvirker forbrukerne til å ikke kjøpe fra land som USA og Kina, men det er også usikkert om forbrukerne i det hele tatt forstår hvilket land de netthandler fra ettersom utenlandske nettbutikker i større grad enn før tilpasser seg de lokale markedene.
LES OGSÅ: Flere forbrukere enn før bryr seg om bærekraftig levering - slik vil de ha det
Det er også bemerket en liten økning i netthandelen fra Tyskland og Storbritannia. Handelen fra Tyskland drives i stor grad av motegiganten Zalando, mens handelen fra Storbritannia kan foregå som vanlig ut 2020 før landet i 2021 trer ut av EU.
LES OGSÃ…: Norsk nettbutikkplattform med milliardpotensial - her er neste storsatsing
I rapporten stilles det spørsmål ved hvilke andre land foruten eget opprinnelsesland forbrukerne har handlet fra en gitt måned. Av de norske forbrukerne svarer 21 prosent at de har handlet fra USA, 23 prosent  Storbritannia og 34 prosent at de har handlet fra Kina. Varene nordmenn handler mest fra utlandet er klær, sko og hjemmeelektronikk.