ANNONSE

Nelly snur trenden – dobler resultatet: "Presterte godt"

Helena Karlinder-Östlundh, administrerende direktør i Nelly Group // Foto: Nelly
Er nå spente på høysesong i fjerde kvartal.
Izabella Borowska

Etter flere utfordrende år har Nelly klart å snu utviklingen. I dag presenterer selskapet en sterk rapport for tredje kvartal.

Både omsetning og resultat har forbedret seg sammenlignet med samme periode året før, og selskapet ser nå ut til å være på riktig vei.

Nøkkeltall fra Nellys Q3 2024 (2023)

  • Nettoomsetning: Økte med 1,4 prosent, til 239,6 MSEK (236,4)
  • Driftsresultat: 25,1 MSEK (12,8)
  • Kontantstrøm fra løpende virksomhet: -18,5 MSEK (-13,9)

Nelly har klart å snu utviklingen takket være flere faktorer. En forbedret bruttomargin, oppnådd gjennom reduserte returer og et mer optimalisert sortiment, har styrket selskapets økonomi. I tillegg har Nellys egne merkevarer vist seg å være en sterk ressurs som har bidratt til økt salg.

Ved å fokusere på lønnsom markedsføring har selskapet klart å øke salget samtidig som kostnadene holdes under kontroll.

Sortimentet presterte godt i denne perioden med både en høyere andel fullpris-salg og en lavere gjennomsnittlig rabatt sammenlignet med fjoråret. Den totale salget ble likevel påvirket både av at flere av våre mest populære produkter tidvis ble utsolgt og av en sen høst som forsinket etterspørselen etter blant annet jakker og støvler, sier Helena Karlinder-Östlundh, administrerende direktør i Nelly Group, i en pressemelding.

Til slutt har Nellys fysiske butikk i Stockholm vist seg å være en suksess, noe som har styrket merkevarens posisjon og tiltrukket nye kunder.

Så langt i 2024 har vi lansert flere nye eksterne merkevarer og sluppet unike produkter sammen med blant andre Neo Noir og True Religion. Det er stor og økende interesse fra både eksisterende og nye eksterne merkevarer for å utdype samarbeidet med oss, spesielt gjennom å være synlig og møte Nelly-kunden i vår flaggskipbutikk i Stockholm, som nå har vært åpen i ett år.

Nelly ser positivt på fremtiden og fokuserer nå på å styrke sin posisjon i markedet videre. Selskapet planlegger å fortsette å investere i sitt eget merke, utvikle nye produkter og forbedre kundeopplevelsen. I tillegg vil Nelly fortsette å optimalisere sin markedsføring for å nå ut til nye kunder.

Det er et spennende fjerde kvartal som nå har startet med den kommende julehandelen og en festsesong der Nelly fortsatt har en sterk posisjon som en viktig destinasjon for mote. Vi vil selvsagt også i denne perioden fortsette å gjennomføre flere langsiktige forbedringer for å ytterligere styrke virksomheten fremover, samtidig som vi fokuserer på å levere en enestående kundeopplevelse i årets siste viktige måneder, sier Helena Karlinder-Östlundh.

Del artikkel: