Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Nellys salg daler - men resultatet øker

Helena Karlinder-Östlundh, adm. dir. i Nelly // Foto: Nelly
Den pågående snuoperasjonen begynner å gi resultater.
Jimmy Andersson

Nellys omsetning fortsetter å synke. Det står klart etter at det svenske moteselskapet i morgentimene slapp tallene for fjerde kvartal 2023.

Men, samtidig som omsetningen piler nedover klarer Nelly å snu resultatet. Administrerende direktør i Nelly, Helena Karlinder-Östlundh, forteller at dette er de foreløpige resultatene av en pågående snuoperasjon.

ANNONSE

Nettoomsetningen endte på 301,6 millioner svenske kroner i løpet av perioden, en nedgang på hele 22,1 prosent sammenlignet med 387,2 millioner året før.

Samtidig ble driftsresultatet for kvartalet 24 millioner svenske kroner, til sammenlignet med fjorårets -1,8 millioner. Resultatet etter skatt var 19,7 millioner kroner, noe som betyr at Nelly leverte sitt tredje lønnsomme kvartal på rad.

I løpet av det fjerde kvartalet fortsatte vi å se gledelige effekter av transformasjonsarbeidet vi har drevet på Nelly de siste 18 månedene. Vår bruttomargin forbedret seg sammenlignet med året før, og vi oppnådde også en høyere driftsmargin, skriver Helena Karlinder-Östlundh i administrerende direktørs uttalelse.

Redusert produktsortiment

I rapporten konstaterer Karlinder-Östlundh at de har redusert sitt produktsortiment og satt større fokus på bestselgerne. Dette skal ha vært en viktig del av transformasjonsarbeidet.

Samtidig økte salget av deres egne merker, som stod for over 36 prosent av den totale omsetningen i kvartalet. For hele 2023 endte andelen på 38 prosent.

Den mest sentrale delen av vårt kundetilbud er vårt sortiment, og her ser vi at de grunnleggende endringene vi har drevet fortsetter å gi positiv effekt. Det kreves et enda mer attraktivt sortiment med riktige prispunkter for å vinne blant kundens mange valgmuligheter. Det er derfor viktig at vi fortsetter å videreutvikle vårt produktsortiment og intensiverer arbeidet med å optimalisere vår prissetting, kommenterer Helena Karlinder-Östlundh.

Del artikkel: