ANNONSE

Nesten alle utslipp er leverandørenes – slik skal Jysk snu fra sort til grønt

Rami Jensen, konsernsjef i Jysk // Foto: Jysk
"Nødvendig."
Linn Adine Andersen

Jysk har fått godkjent sine klimareduksjonsmål av Science Based Targets initiative (SBTi) og lanserer i dag sin nye bærekraftstrategi.

Strategien fokuserer på fem hovedområder hvor den danske møbelkjeden ser størst påvirkning, og går under navnet A Great Offer for Generations.

Bærekraft er en grunnleggende del av vår forpliktelse til kunder, ansatte og planeten – det er en stor oppgave som er nødvendig. Vi er forpliktet til å gjøre vårt for å redusere påvirkning på klimaet, sier Rami Jensen, konsernsjef i Jysk, i en pressemelding.

De fem områdene møbelkjeden vil fokusere på er klimatiltak, en ansvarlig verdikjede, pålitelige kvalitetsprodukter, attraktiv og inkluderende arbeidsplass samt åpenhet om data. Jysk skal altså kutte utslipp, støtte tiltak om å skape en positiv endring for klimaet i lokalsamfunnene hvor konsernet har en tilstedeværelse – og være åpen om prosessen underveis.

93 prosent av utslippene er fra leverandører

Det viktigste området som vil prioriteres er å sikre en ansvarlig verdikjede. Her er det mest å hente, for 93 prosent av konsernets totale klimagassutslipp stammer fra produkter, varer og tjenester kjøpt av leverandører.

Ettersom størstedelen av våre klimagassutslipp kommer fra produksjonen av Jysk-produkter, må vi levere resultater gjennom våre leverandører for å nå egne mål. Fremover vil vi støtte dem i å sette i gang arbeidet med klimaregnskap slik at vi sammen kan redusere klimafotavtrykket vårt.

Jysk krever altså at alle konsernets leverandører beregner egne utslipp og får sine klimamål godkjent av SBTi innen 2028.

Vi er forpliktet til å gjøre vårt for å redusere vår påvirkning på klima, og vi ønsker å hjelpe våre leverandører med å gjøre det samme, sier Jensen.

Del artikkel: