Både logistikkselskaper, netthandelsaktører og andre eksperter spår at man vil se en økning i netthandel også når coronakrisen tar slutt. Den nye hverdagen har tvunget mange selskaper til å snu seg rundt å tenke nytt.
Elektronikkbransjen, som allerede er store på netthandel, har under perioden meddelt spesielt stor økning i salg av utstyr til hjemmekontor og underholdning. Den svenske utfordreren NetOnNet er en av de som ser stor forandring i hvordan kunder handler på, og tror også at endringene vil påvirke handlevaner på sikt.
Som omnikanalaktør, som tilbyr varer både på nett og i våre Lagershopper, kan vi tydelig se hvordan utviklingen skiller seg mellom fysisk og digital handel. Vi ser at de strenge retningslinjene, spesielt i Norge, gjør at utviklingen innen netthandel fremskyndes. Mange forbrukere som ikke har testet netthandel tidligere, tester nå nye løsninger og får dermed erfaring med hjemleveringer, sier Stefan Svensson, logistikksjef på NetOnNet, i en pressemelding.
NetOnNet har på sin side innført ekspressleveringer i samarbeid med Easy2You i Norge, som innebærer levering allerede etter fire timer.
Slik vi ser det tror vi at Norge, og til en hvis grad Sverige, vil hoppe flere år frem i utviklingen når det gjelder netthandel. Det støttes opp av NetOnNets egne tall og erfaringer fra de siste ukene. Et eksempel er vår nye løsning Ekspresslevering, med levering allerede etter fire timer, som er veldig populær i Norge der myndighetene har innført strengere regler enn i Sverige.
LES OGSÅ: Enda en aktør med ny leveringsløsning: "Skal ikke behøve å gå inn"
"Fremtidens leveringer er tilpasset hver og en"
Før coronasituasjonen gjennomførte NetOnNet en undersøkelse i Norge og Sverige, for å se hvilke preferanser kundene har når det gjelder nettopp hjemlevering.
Undersøkelsen, som ble gjennomført blant mer enn 1000 svensker og 1000 nordmenn, viser at muligheten til å returnere et produkt, fri frakt og raske leveringer er de tre høyest rangerte alternativene når kunder handler på nett.
Lengst ned i oversikten over hva svensker og nordmenn vil ha når de handler varer på nett kommer i følge vår undersøkelse muligheten for ulike betalingsløsninger og miljøvennlige leveringer.
Svensson tror at det er de ulike leveringstilbudene er viktig for å holde seg unik, i form av fleksibiliteten dette gir.
Vi baseres oss på hva våre kunder ønsker og jobber alltid for å tilby det kunden vil ha for det enkelte kjøp. De som vil ha rask, miljøkompensert eller innenfor et visst tidsrom skal kunne få det, og de som kan tenke seg å vente litt og få fri frakt skal kunne velge det. Alle leveringer skal ikke behandles likt og nøkkelen er å kunne levere til alle kunder etter deres preferanser. Fremtidens leveringer er tilpasset hver og en, avslutter han.