Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

NetOnNet tar tempen på norsk handel – kjøpekraften er svekket

Netonnet-sjefen Trygve Hillesland, her med deres nye sponsorpartner, Petter Northug.
Foto: Netonnet
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"Synliggjør den økonomiske situasjonen".

ANNONSE

Vi er inne i den viktigste perioden for detaljhandelen når Netonnet velger å presentere resultatene av sin ferske handelsrapport, som belyser nordmenns handlemønster.

For mange strekker ikke økonomien til under julehandelen. Det konkluderes når funnene blant annet viser hvordan annenhver nordmann sier det blir vanskelig å få råd til julegaver i år, samtidig som hele 87 prosent sier at deres kjøpekraft er svekket grunnet den økonomiske situasjonen.

Ifølge Trygve Hillesland, administrerende direktør i Netonnet Norge, sier at å handle på salg, velge alternativer med lavere pris, å kjøpe brukte varer samt å betale med kredittkort eller delbetaling – er grepen som tas for å kunne handle varer i en slik tid.

Resultatene fra handelsrapporten avslører at kun 13 prosent av nordmenn ikke opplever at kjøpekraften har blitt svekket i disse tider med stadig tøffere økonomiske forhold. Det betyr samtidig at 87 prosent har følt at kjøpekraften har blitt dårligere.

Dette bekreftes også av at hele 53 prosent sier at det blir vanskelig å få nok penger til å kjøpe julegaver i år. Det er veldig høye tall, og at mer enn halvparten svarer slik synliggjør virkelig den økonomiske situasjonen for norske forbrukere, sier Hillesland.

Flere kreditt- og delbetalinger i Norge

Andre funn fra rapporten viser at 65 prosent av de spurte svarer at de har gjort et eller flere tiltak for å kunne fortsette å handle varer de siste 12 månedene. Dette innen kategoriene elektronikk, mote, klær, sport, fritid, møbler og interiør.

32 prosent svarer at de i større grad enn tidligere det siste året har brukt kredittkort og delbetalinger for å kunne kjøpe produkter innen detaljhandelen. I nabolandet Sverige svarer 15 prosent det samme, og sammenlignet med tall fra 2021 er dette en økning på 21 prosent.

Hos Netonnet er det stort sett større produkter som utgjør kredittkorthandelen, som stasjonære PC-er, bærbare datamaskiner for gaming, el-sparkesykler og mobiltelefoner.

Netonnets interne salgsdata bekrefter denne trenden, og i 9 av 10 måneder i 2023 har andelen kjøp med NetOnNet-kort eller delbetalinger vært større sammenlignet med tilsvarende måned i 2022, sier Hillesland, før han fortsetter:

Vi ser at det er personer mellom 30-49 år, hvor mange barnefamilier finnes, som er mest berørt av den økonomiske situasjonen og som har brukt kredittkort eller noen form for delbetaling i større grad enn tidligere.

Undersøkelsen er utført av Demo- skop på oppdrag fra NetOnNet, blant 1000 nordmenn. Undersøkelsen ble gjennomført i oktober 2023.

Del artikkel: