Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Nettbutikk felles av Fim for tredje gang - influencere reagerer

Sofie Karlstad og Protein.no felles av FIM.
therese.karlsrud.haugen

"Må finne mindre kroppsfikserte rollemodeller"

ANNONSE

Influenceren Sofie Karlstad og kostholdsimportøren Protein.no er nok en gang felt i Fagutvalget for influencermarkedsføring, som jobber for å redusere utseende- og kroppspress.

Rollemodell og importør skal ikke ha innrettet seg etter Fims retningslinjer. Dette er andre gang Karlstad blir felt og tredje gang Protein.no blir felt.

LES OGSÅ: Nettbutikk og influencer felles av fagutvalg: "Medfører kroppspress"

Ved vurderingen legger utvalget særlig vekt på Karlstads profil på Instagram, som de mener er generelt kropp- og utseendefokusert. Ut fra Fims retningslinjer og veiledning kan rollemodeller som er så vidt kroppsfikserte og med mange unge følgere ikke promotere kosttilskudd og kosmetiske inngrep.

Sofie Karlstad er uenig og mener hun ikke bryter med retningslinjene, men at "hatere" nå har fått en plattform der de blir hørt.

Nå må dere altså gi dere. Det vil alltids komme klager når folk som hater har fått en plattform der de blir hørt og en ellers lite respektert arbeidsgruppe blir «straffet». Her står jeg i snø med treningsklær med en preworkout, sier ikke no feil hverken i postene mine eller storyer. Legger ut en oppskrift til proteinpannekaker og viser fram en energigivende drikk. Ikke er den «seksualiserende» på noe vis heller. Det er overhode ingenting i brudd med deres retningslinjer, svarer Karlstad i Fims vedlegg.

Utvalget presiserer at det ikke hjelper at det konkrete bildet i kampanjen er noenlunde påkledt så lenge Karlstads generelle profil er såpass avkledt som den er.

Protein.no må derfor finne mindre kroppsfokuserte rollemodeller for sine markedsføringstiltak for å unngå å skape kroppspress hos barn og unge, skriver utvalget.

Protein.no har ikke kommentert saken.

LES OGSÅ: Nettbutikker og influencere laget reklame i strid med nye retningslinjer

"Reagerer sterkt"

På Instagram stiller flere influencere og følgere seg bak Karlstad.

Må si jeg reagerer sterkt på Fim og stiller meg bak Sofie Karlstad. Som kroppspositivst og en som jobber mot kropsspress i sosiale medier, så synes selv jeg at dette går for langt, skriver influencer, Sara Emilie Tandberg.

Man kan være kroppsfokusert uten å fremkalle kroppspress. Denne saken handler like mye om hva man prøver å formidle ved å dele innlegg som viser kropp og enkelte ganger produkter som kosttilskudd, skriver bloggeren Madeleine Kraiem.

I går la Karlstad ut et innlegg på sin Instagram Story, hvor hun blant annet mener at FIM ofte går etter "slanke, veltrente kropper" samtidig som hun reagerer på at klagene kan komme fra hvem som helst.

Jeg var kjempe positiv til FIM i oppstartfasen og tenkte at nå skal det endelig bli skikk på hva som kan promoteres. Jeg var selv frustrert for rabattkoder på fillers, deling av "min reise" for plastisk kirurgi og de som fremmet mer eller mindre slankekurer for barn. Men nå velger de å bruke tid på å felle treningsrelatert innhold og betakarotenreklamer og mister da litt av sin originale hensikt. Jeg håper det blir mer fokus på problemet og at i riktig ende tas, skriver Karlstad på sin Instagram.

På spørsmål om hvorfor nettopp Karlstad har blitt felt flere ganger, forklarer Fim at de kun tar utgangspunkt i klager som kommer inn. De tar altså ikke opp klager på eget initiativ.

Utvalget diskuterer saken på basis av skriftlig tilsendt underlag hvor klagen er tatt inn med bildeunderlag og tekst og hvor det som måtte ha kommet med tilsvar fra annonsør og influencer også er lagt inn. Det er definert en rekke kriterier som skal ligge til grunn for vurderingen, sier Wenche Jacobsen, Sekretariatsleder i Fim til Ehandel, og legger til:

Det betyr at antall følgere i unge målgrupper, hvilket produkt eller tjeneste det dreier seg om, profilens alder, bildebruk og språkbruk i kampanjen, kontekst og hvorledes den aktuelle profilen fremstår i aktuelle sosiale medier, ligger til grunn for det enkelte vedtak.

Fim består av et utvalg på seks personer, der i blant influenceren Kristin Gjelsvik samt Sølvi Jensløkken i Orkla Health og Cecilie Nordstrøm i Oslo Skin Lab.

Del artikkel: