Detaljhandelsgiganten Clas Ohlson offentliggjør nå sine tall for selskapets andre kvartal, som går mellom 1. august og 31. oktober.
Samlet salg økte med 6 prosent til 2,25 milliarder SEK. Men netthandelen tok et stort steg oppover og vokste med 28 prosent. Netthandelen hadde dermed en omsetning på SEK 258 millioner.
Salget spesifikt for Norge i perioden var på 972 millioner svenske kroner, opp fra fjorårets 883 millioner svenske kroner.
Alt i alt betyr dette at vi ved utgangen av andre kvartal er tilbake på samme totale salgsnivå som på tilsvarende tidspunkt i fjor etter et svakere første kvartal, kommenterer Kristofer Tonström, administrerende direktør i Clas Ohlson.
Driftsresultatet i kvartalet faller imidlertid fra SEK 204 millioner til SEK 112 millioner. Kristofer Tonström forklarer hvorfor:
Akkurat som i første kvartal har høye innkjøps- og transportkostnader, og en svakere svensk krone preget andre kvartal. Den amerikanske dollaren er på historisk svært høye nivåer i forhold til den svenske kronen, noe som er til ulempe for oss som kjøper majoriteten av alle varer i nevnte valuta. Samtidig velger kundene i økende grad å vente på salg og kampanjer, noe som påvirker marginen negativt.
Og nå starter kostnadsbesparelser i form av blant annet oppsigelser.
I et tøffere marked med redusert forbrukskraft vil det bli enda viktigere å hjelpe kundene våre med å spare penger. Vi snur hver stein for å motvirke et inflasjonsdrevet, høyere kostnadsnivå, og har intensivert arbeidet med å forenkle og effektivisere organisasjonen. I dette arbeidet reduserer vi arbeidsstokken ved våre kontorer med cirka 85 heltidsansatte. Vi vil også rasjonalisere våre IT-systemer for bedre å reflektere strategien og forenklede arbeidsmåter.
Tiltakene er beregnet å spare cirka 110 millioner SEK, med full effekt i løpet av forretningsåret 2023/24.