Nettbutikken Protein.no og influencer Lise Sandberg er felt av Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim), da man mener at deres samarbeid om en annonse for proteinpulver fremmer kroppspress.
Fagutvalget ble etablert sammen med Barne- og familiedepartementet, Medietilsynet og Forbrukertilsynet samt påvirkere i 2018 og jobber for å redusere kroppspress og utseendemisnøye hos barn og voksne. Formålet er å bidra til god og ansvarlig markedsføringspraksis for de som jobber med influencermarkedsføring.
På sin Instagram har Sandberg markedsført for 15 prosent rabatt på ulike produkter fra Protein.no, blant annet måltidserstatninger og pakker for fettforbrenning. Dette er produkter som Fim mener er svært egnet til å skape kroppspress sammen med det de anser som en utseendefokusert profil.
Dette er etter Fims vurdering et klart eksempel på influencermarkedsføring som medfører kroppspress i strid med Fims retningslinjer, skriver Fim.
Protein.no har ikke kommet med noe tilsvar til vedtaket, men Sandberg har svart at hun kan slette innlegget dersom det har kommet inn klager.
Etter en heltsvurdering basert på Fims retningslinjer finner Fim at den innklagde influencermarkedsføringen fra Protein.no i samarbeid med Lise Sandeberg ikke er akseptabel. Utvalget har ved vurderingen lagt særlig vekt på kombinasjon av Sandbergs utseendefokuserte profil, sammen med markedsføring av produkter som er svært egnet til å skape kroppspress. Klageren har fått medhold, sier hun.
Fim har også fattet fellende vedtak mot Protein.no tidligere, hvor nettbutikken samarbeidet med influencer Sofie Karlstad. Fagutvalget kan imidlertid ikke konkludere med lovbrudd slik Forbrukertilsynet kan, men konstaterer brudd på de etiske retningslinjene.