Driftsresultatet, ebit, gikk imidlertid i feil retning og økte fra -7,8 til -8,8 millioner kroner. Magnus Månsson, administrerende direktør for Bubbleroom, kan imidlertid konstatere at bruttomarginen styrket seg fra 61,1 til 63,9 prosent.
Den høye andelen egne merkevarer bidrar til en fortsatt sterk bruttomargin. Arbeidet med å redusere lageret fortsatte i løpet av det fjerde kvartalet, noe som gir oss mulighet til å ytterligere forbedre vårt tilbud til kundene våre. Lagerreduksjonen bidro til positiv kontantstrøm i løpet av kvartalet, sier Månsson i en kommentar til rapporten.
Et utfordrende år
Når det gjelder helåret, falt salget fra 442,8 til 437,9 millioner svenske kroner. Og også her gikk driftsresultatet i feil retning, fra -24,8 til -27,7 millioner kroner. Derfor har det blitt gjort en grundig gjennomgang av virksomheten for å kunne rette opp marginene.
Arbeidet som startet i det fjerde kvartalet med en gjennomgang og analyse av selskapets operative modell og der vi utfordrer oss selv når det gjelder sortiment, kundereisen, forbedret effektivitet og kostnadsstruktur, fortsetter med uendret kraft og stort engasjement.
Gjennomgangen har ført til en rekke selskapsovergripende prosjekter som vi forventer å se resultater av i 2024 og videre. Vi har også gjennomgått organisasjonen og vil fortsette arbeidet med å se på selskapets totale kostnadsstruktur, sier Månsson.
Det ser ut til at det er stort fokus på å snu til positive tall i fremtiden. Selv om man ser et nytt utfordrende år foran seg.
Året 2023, som 2022, har vært preget av negative eksterne faktorer med geopolitiske utfordringer, økende kostnadsinflasjon og stigende renter. Dette har dempet både etterspørselen og kjøpekraften til husholdningene i Sverige og Europa. Vi ser fortsatt utfordrende makroøkonomiske forhold ved starten av 2024, og vårt fokus vil derfor fortsatt være å vende til lønnsomhet så snart som mulig, sier Månsson.