Da Black Week gikk av stabelen i forrige uke var det stor pågang allerede første dagen for mange nettaktører - en trend som har vokst frem i løpet av de siste årene. Black Friday-tilbudene blir i større grad spredd utover en lengre periode, og hos noen har det vært salg nærmest hele november.
Det gjør at selve Black Friday ikke utmerker seg like drastisk som tidligere. I følge Virke falt butikkomsetningen på norske kjøpesentre med nesten 30 prosent under årets Black Friday og statistikk fra Nets viste også at det ikke ble noen ny rekord i netthandelen denne dagen. For Black Week som helhet er bransjen enige om at økningen har vært stor.
LES OGSÅ: Kraftig fall for Black Friday: "Handelen og nordmenn tok ansvar"
Ehandel har fulgt nøye med på Black Week og har snakket med et knippe norske nettbutikker om hvordan selve startskuddet på julehandelen har gått så langt. Hvordan vil de oppsummere uken og hva var nytt i år?
Tidligere i uken meldte Netthandelsgruppen at årets Black Week-salg ble like stort som det ene halvåret i 2019 mens selskaper som Elkjøp, Power, Blivakker også kunne rapportere rekordvekst.
1 million besøk
Blush.no, som også selger varer innen skjønnhetskategorien, skal på sin side ha økt omsetningen med 80 prosent totalt i hele november.
Kundene har strømmet til, og totalt har vi hatt over en million besøk til nettbutikken vår i løpet av november med en omsetningsvekst på 80%. Black Week ga mange gode salgsdager og en total vekst på 42%, mot det som var et rekordår i fjor, sier Christine Stålnacke, daglig leder i Blush.no, og legger til:
Over 16 000 nye kunder har registrert seg hos oss som førstegangshandlere, og mer enn 100 000 produkter ble klikket hjem i Black Week av kunder fra hele landet.
MakeupMekka.no slo omsetningsrekord allerede første søndagen i kampanjen. Her skal julekalenderen ha vært ekstra populær og blitt tidlig utsolgt.
Vi var utrolig spent på hvordan uken ville bli, og heldigvis så smalt det til fra vi kjørte i gang på søndagen med omsetningsrekord. Black Friday i seg selv var omtrent som tidligere år, og totalt landet vi en pen vekst, sier Berit Sjøvik, daglig leder i Makeup Mekka.
Salget har spredt seg mer utover i uka enn tidligere. Samtidig er toppene høyere og kundene mer engasjert. I år virket det som om flere var opptatt av å handle på tilbud enn i fjor.
Garasjetid.no, som selger noe litt annet enn skjønnhetsprodukter, har feiret ettårsdag med salg i hele november. Det skal ha resultert i en rekke nye kunder for nettbutikken, som selger bilpleiemidler, maskiner og annet utstyr.
Vi nådde våre høye mål for Black November, så vi er veldig fornøyd. Vi har rekruttert mange nye kunder – 70% var nye kunder, sier daglig leder Hugo Rask-Jensen, i Garasjetid.
Samlet inn 2,5 millioner kroner
Elektronikkgiganten Komplett, som var den første netthandelen i Norge til å arrangere Black Friday i utgangspunktet, kjørte en litt annereledes Black Friday-kampanje i år. Under en livestream som foregikk gjennom fredagen, samlet selskapet inn 2,5 millioner kroner til Barnekreftforeningen.
Gamere mot barnekreft» på Twitch TV slo alle våre forventninger til pinneved. Hele 2,5 millioner kroner ble gitt til Barnekreftoreningens arbeid, så stor takk til alle dere som bidro, sier Kristin Hovland, kommunikasjonssjef i Komplett.
Hovland forteller også at Komplett satt nye salgsrekorder gjennom Black Week og at det var overraskende høyt trykk allerede første dagen.
Vi åpnet Black Week med et overraskende høyt salg denne gangen, og vi forstod etterhvert som uken gikk at antallet kjøp var mer spredt utover enn tidligere. Dette opplever vi som nye handlemønstre innenfor Black Week-konseptet.
Truger under juletreet
En kategori som har hatt god medvind under store deler av året er sportbransjen. Etter en knallstart på julehandelen under Black Week tyder det på at det vil ligge mange pakker fra nettbutikker som Fjellsport og Get Inspired under juletrærne i år.
Vi satte mange nye og hyggelige rekorder i november og opplevde en etterspørsel vi ikke har satt maken til. Helt fra starten av Black Week opplevde vi en enorm vekst i trafikk og nær en dobling av nye handlende kunder, sier Stian Larsen i Fjellsport.
Det er friluftsklær som er årets store hit hos Fjellsport, men Larsen forteller også at en del nordmenn vil komme til å pakke opp et par truger på julekvelden.
I november-ukene her ble det hele 100% vekst i salget av klær til friluftsliv og utendørs trening. Samtidig hadde vi en sterk vekst på det aller meste av alt annet friluftsutstyr. Fjellstøvler, langrennski og turkjøkken var blant det som var populært. En litt mer overraskende julegave-hit ble truger. På få dager i slutten av måneden solgte vi mer enn 1000 truger fra Fåk. Nå jobbes det tidlig og sent med å få ut pakkene som er bestilt, og i tillegg er det er jo lenge igjen av julehandelen, så vi er ikke klare for juleferien helt ennå!
"Black Friday var den beste dagen"
Hos Get Inspired skal også pågangen ha vært voldsom og daglig leder, Sindre Landevåg, forteller at de har hatt lagerdrift i 22 av 24 timer i døgnet for å opprettholde rask levering.
Black Week og Black Friday har levert langt over forventning og vi er storfornøyd med responsen. Vi tyvstartet Black Week på søndag 22. november og allerede den dagen klarte vi "all time high" med høyere omsetning enn Black Friday 2019. På lageret måtte vi ta i bruk nattskift for å håndtere alle bestillingene som kom inn.
Til tross for at Black Friday ikke vokser like fullt som tidligere, er dette likevel årets største netthandelsdag. Hos Get Inspired skal årets Black Friday ha vært 60 prosent over fjoråret.
Black Friday ble som vanlig den beste dagen med en økning på over 60% mot fjorårets Black Friday. Jeg er utrolig stolt og fornøyd over innsatsen, engasjementet og gjennomførelsen fra alle i Get Inspired under Black Week.
Millioner av pakker
For logistikkselskapene er det med andre ord litt av en jobb å gjøre. Helthjem, som leverer pakker helt hjem på døra for flere av de overnevnte nettbutikkene, skal ha levert all time high med 350 000 pakker under Black Week. Det tilsvarer en økning på 146 prosent mot fjoråret.
Vi har planlagt godt for en kraftig vekst og er absolutt rustet for dette, men som med resten av bransjen har vi litt lengre leveringstid enn normalt akkurat nå, sier Anders Angen, daglig leder i Helthjem, og legger til:
Jeg er utrolig stolt over den fantastiske innsatsen i Helthjem. Det er gøy å følge den superveksten både gamle og nye kunder av oss opplever.
Også Posten og PostNord har meldt om rekordhøye pakkevolumer og smekkfulle butikker. Dersom tallene stemmer skal Posten og PostNord ha levert rundt 3 millioner pakker tilsammen under Black Week.
LES OGSÅ: Sprengt kapasitet i butikkene: "Hent pakkene snarest"