Det er i dag rett i overkant av åtte uker før Black Friday braker løs. De siste årene har dessuten årets shoppingfest utviklet seg til å vare i både én, to og tre uker – i noen tilfeller også lenger. Black Friday, Black Week og Black Month er dessuten i tett selskap av salgsdagene Singles Day 11.november, farsdag 13.november og Cyber Monday 28.november.
Salgsfesten er startskuddet for årets julehandel og mange forbrukere er tidlig ute med å sikre seg årets julegaver. For mange aktører, Komplett inkludert, starter ikke planleggingen av novembermåned tidlig på året – den foregår på løpende bånd året rundt.
Vi har tatt en prat med noen et knippe nettbutikker for å høre hvordan nettopp de forbereder seg til de årets første vintermåneder.
Black Friday jobber vi med hele året. Det handler om å trimme organisasjonen og hente inn de aller beste prisene fra de ulike produsentene. Mye står på spill på grunn av det voldsomme trykket fra våre kunder, så hvert eneste år skjelver vi litt i buksene før det hele braker løs. Vi har heldigvis alltid landet på beina, og våre kunder gjør svært gode kjøp, forteller Kristin Hovland, kommunikasjonssjef i Komplett Group, til Ehandel.
Hovland holder dog kortene tett til brystet hva gjelder lengden på årets kampanjeperiode, men kommenterer at kundene kommer til å merke det når Komplett åpner årets Black Friday-salg.
Også nettgründeren Eirik Fuglestad forteller om en forberedelsesprosess som foregår året rundt. Akkurat nå er Strikkemekka i en større ansettelsesprosess for å sikre at lageret kan håndtere ikke bare ekstra trykk i november – men et forhåpentligvis større trykk året rundt.
Vi vil ha litt mindre fokus på Black Week og jobber for å ha et større og jevnere trøkk gjennom resten av året. Vi jobber hele året gjennom for å produsere og skaffe varer og design som vi lager selv, strikkegensere med unike mønstre som kun selges hos oss. Å sikre tilgang til varer til vår høysesong er en viktig bit av disse planene, forteller Fuglestad.
På lik linje med sin nabo i Sandefjord, Komplett, vil heller ikke Hugo Rask-Jensen røpe for mye om årets kampanje. Som CEO i Garasjetid kan han imidlertid love gode tilbud fra leverandører og en rekke godt planlagte aktiviteter. Resten forblir konfidensielt av konkurransemessige årsaker, naturlig nok.
Forventer lavere salg
Etter to eventyrlige år er utsiktene for årets salgsmåned noe mørkere i 2022. Folk flest har mindre å rutte med og det meldes samtidig om lavere forbrukertillit. Tall fra første kvartal i år viste en nedgang i netthandelen i Norden på 11 prosent, og tall fra andre kvartal 2022 viste at nordmenn netthandlet 10 prosent mindre enn på samme tidspunkt i fjor.
Hvilke forventninger har dere til årets shoppingfest, med tanke på at forbrukerne i år lever med økte levekostnader, økte renter – samt at det rapporteres om historisk lav forbrukertillit?
Vi forventer lavere salg, spesielt på kapitalvare. Folk har mindre penger på grunn av alt som skjer, renter, prisoppganger, strøm, og usikkerhet på hva framtiden bringer, forteller Rask-Jensen til Ehandel.
Usikkerheten deles av bransjekollegene Hovland og Fuglestad – som begge er spente på hvordan dette vil gå.
Vi er veldig usikre på hvordan årets høst vil bli, men har tro på solide tall basert på at vi gjennom flere år har fått en stor andel fornøyde og lojale kunder. Det er spennende tider for alle, sier Fuglestad.
Det er noe hele bransjen er opptatt av. Vi tror at interessen for å kjøpe gode produkter til ekstra lave priser fortsatt er stor. Uansett, årets Black Friday blir det mest spennende på lenge, uttaler Hovland.
Også elektronikkjeden Power er spent på årets novembermåned. Monica Iren Fasting, Nordic PR & Communication Manager i Power, påpeker likevel at de står i en særstilling.
Vi har lagt bak oss to år med ekstrem vekst gjennom pandemien, og hadde tatt høyde for et år der markedet skulle korrigere seg tilbake til normalen. Nå kan vi vel neppe si at det er normalen vi har gått tilbake til, men vi er i en særstilling som selger så mange harde pakker som folk ønsker seg under treet.
Julegavene skal på plass også i år, og vi velger å se på det som en utfordring og en mulighet. Når folk holder ekstra hardt på lommeboka, må vi jobbe enda hardere med å kunne gi kundene våre de beste tilbudene så de velger å handle på Power, forteller Fasting til Ehandel.
Gjentar suksessen
I år som i fjor planlegger Power å kjøre live shopping under navnet Power Live TV. Konseptet ble i fjor starten på selskapets Black Week – en svært vellykket start, vel og merke. På kun 45 minutter solgte nemlig Power for 11 millioner kroner.
Vi kan dele at vi planlegger for en shoppingfest kundene ikke har sett maken til. Vi kommer også til å gjenta suksessen med Power Live TV. Det har vist seg å være et konsept som kundene liker, og det er flere tusen som følger med på sendingene våre, sier Fasting.
Omfattende planlegging er gjengangeren – også hos elektronikkjeden. Leverandørene skal ha beskjed i god tid og kundene skal helst få de aller beste tilbudene i månedene som kommer.
Når andre tenker på sol og strand, tenker vi på mørketiden. Vi starter forberedelsene til både Black Week og jul tidlig – både for å kunne planlegge de beste tilbudene og kampanjene, og for å sørge for at leverandørene våre får levert alt i tide. Det er et stort maskineri som skal kjøre knirkefritt i årets mest hektiske uker, og da er god og grundig planlegging i alle ledd nøkkelen til suksess, uttaler Fasting.