ANNONSE

Nettbutikkenes aktivitet de siste dagene før jul

Get Inspired havnet på tredjeplass over mest aktivitet på hjemmesiden like før jul.
Foto: Get Inspired
therese.karlsrud.haugen

Her er netthandlerne som forandret hjemmesidene sine mest.

ANNONSE

Salgsperioden for denne gang er over og vi kan se tilbake på to intense måneder. Selv om mye av julehandelen har blitt fremskyndet til Black Week seirer fremdeles den tradisjonelle julehandelen i desember som den største måneden omsetningsmessig. Det er mange som venter til siste liten med julegavene, og Virke spådde før jul at uke 51 ville bli den største i desemberhandelen.

LES OGSÅ: Julehandelen øker - har overgått Black Week

For å se hvor mye nettbutikkene har forandret på sine nettsider under de aller siste dagene av julehandelen har Site Activity Index, SAI, målt aktiviteten i Norges 50 største nettbutikker.

Av målingen fremkommer det at nettbutikkene i snitt forandret seg 5,54 prosent i perioden 22-24.desember, som kan sammenlignes med Sverige sitt gjennomsnitt på 6,91 prosent. Proshop.no troner på toppen av den norske listen med størst forandringer under perioden.

Site SAI (%)
proshop.no 63,24
samlerhuset.no 28,05
getinspired.no 23,17
kidsbrandstore.no 18,23
fjellsport.no 16,88
maritim.no 15,17
elefun.no 14,00
klingel.no 13,90
bubbleroom.no 13,45
xxl.no 6,47
bokklubben.no 5,92
elektroimportoren.no 4,71
netonnet.no 4,53
elkjop.no 4,20
kolonial.no 3,72
megaflis.no 3,46
jollyroom.no 3,26
friluftsmagasinet.no 2,88
tights.no 2,52
multicom.no 1,82
clasohlson.no 1,77
ark.no 1,65
firkloveren.no 1,39
sportmann.no 0,99
x-life.no 0,75
komplett.no 0,62
sportamore.no 0,57
ikea.no 0,44
godtlevert.no 0,31
blivakker.no 0,25
barnashus.no 0,21
zalando.no 0,13
netthandelen.no 0,11
ellos.no 0,11
junkyard.no 0,10
fotoknudsen.no 0,06
grontfokus.no 0,06
skittfiske.no 0,04
footway.no 0,03
power.no 0,01
eplehuset.no 0,00
jysk.no 0,00
vinmonopolet.no 0,00
norvital.no 0,00
collagenplus.no 0,00
skanfil.no 0,00
designkupp.no 0,00
thorn.no 0,00

 

Listen er publisert i samarbeid med Site Acitivity Index, som har målt hvor mye teksten og utseende på nettsidene har endret seg, for eksempel med nye produkter på forsiden, nye bannere eller andre ting. Målingen har blitt uført på Norges 50 største nettbutikker, i følge en liste fra Virke. Noen av disse var ikke mulig å måle og er derfor ikke med i listen. Spørsmål kan sendes til erik@siteactivityindex.com.

 

Del artikkel: