En kan finne mye rart om man blar seg nedover i listen over brukeranmeldelser lagt igjen hos ulike nettbutikker, både norske og utenlandske.
Men det NRK har funnet i sin store undersøkelse, hvor 250 000 omtaler på ti norske nettsider er lagt under lupen, kan være både ulovlig og misvisende overfor forbrukerne.
Falske navn, umerkede omtaler hvor brukeren er sponset av den aktuelle aktøren, og gjenposting av like omtaler fra flere, anonyme brukere gikk igjen.
Det rareste er imidlertid hvordan Evy Grete Evensens omtale hos nettbutikken Happyflops, dukket opp på Happyflops nederlandske nettbutikk, under navnet "Grietje N". Noen har altså tatt rådet om å tilpasse seg ethvert marked litt vel alvorlig.
Så kommer spørsmålet, er dette lovlig? Omtalen er direkte oversatt og det er kun navnet på brukeren som er endret. Selv mener Evensen at det ikke er greit.
Jeg synes jo det er greit at de bruker selve anmeldelsen. Men at de skifter navn synes jeg jo ikke høres greit ut. Da føler jeg at det er juks og fanteri med en gang, forteller Evensen til avisen.
"Vi beklager virkelig"
Happyflops har nettbutikker i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike og Nederland. NRK finner 39 eksempler på oversatte omtaler hvor navnet er endret og tilpasset det aktuelle markedet.
I en e-post til NRK forteller den daglige lederen av Happyflops, Emanuel Sabelsjö, at han ikke vet hvem som han endret navnene i omtalene.
Vi beklager virkelig om det har oppstått feil hos oss. Det har absolutt ikke vært intensjonen. Vi skal se over rutinene våre så snart som mulig. Våre kunder kan absolutt føle seg trygge på at brukeromtalene våre er 100 prosent legitime og skrevet av ekte mennesker, skriver Sabelsjö.
Vil bli enklere med nytt lovverk
Kan det være at maskinlæring står bak navnefloppen? Uansett om svaret på det er ja eller nei, vil moderniseringsdirektivet og det nye lovverket forhåpentligvis sette en stopper for forvirrende omtaler, og i beste fall uekte omtaler.
Mats Bjønnes i Forbrukertilsynet forteller at selv om dagens regler er tydelige, vil det nye lovverket gjøre det enklere for dem å gjennomføre tilsyn og vedta lovbrudd i tilfeller hvor det er aktuelt.
Vi ser jo på bakgrunn av undersøkelsene NRK har gjort at det er grunn til å fokusere enda mer på brukeromtaler, sier Bjønnes til avisen.
La ned brukeromtale-funksjonen
I undersøkelsen kommer det også frem hvordan nettbutikkene Famme.no, Tekshop.no og Tights.no operer i gråsonen hva gjelder brukeromtaler. Hos førstnevnte fant man flere omtaler lagt igjen av personer som selskapet har kommersielle avtaler med – uten at de var merket som spons eller reklame.
Produktansvarlig i Famme.no, Peter Taube, opplyser at rundt 500 av totalt 7000 kommentarer på nettsiden deres er skrevet av personer de har kommersielle avtaler med. Han forteller videre til avisen at de skal vurdere å ta kontakt med de aktuelle personene og be dem om å merke sine omtaler som reklame etter at NRK tok kontakt.
Hos Tights.no dreier det seg om at dårlige omtaler med lav score forsvinner fra nettsiden og forbrukerne må bla langt ned på siden for å finne dårlige omtaler. Skal man finne 1-stjernes-kommentarer må man bruke filtreringsfunksjonen.
Hos Tekshop.no finner man dog ikke én eneste dårlig omtale lagt igjen av forbrukere.
Stian Halvorsen i Tekshop forteller til NRK at dette skyldes at man både fjerner og "unnlater å slippe noen dårlige omtaler". Han legger til at man jobber ekstra nøye for å følge opp misfornøyde kunder, men at utfordringer gjorde at man valgte å stenge ned omtale-funksjonen mot slutten av fjoråret.
I en del tilfeller har vi både valgt å fjerne og unnlate å slippe noen dårlige omtaler fordi de har vært fra konkurrenter gjennom såkalte reviews-sellers, brukeren har brukt stygt språk, hatefulle ytringer mv. I noen få tilfeller har kunden vært så misfornøyd at kundeserviceansvarlig har tatt direkte kontakt med og avtalt gode løsninger med kunden, skriver Halvorsen til avisen.