SPONSET INNHOLD

Netthandel i Europa: Hva vil kundene ha?

For å nå utenfor egne landegrenser må man forstå markedet man vil inn på og behovene der. Når rundt 30 % av kunder i EU handler med andre EU-land, er det på sin plass å spørre: Hva slags opplevelse ønsker europeiske kunder seg når de handler på nett?

For nordiske nettbutikker som vil utvide kundekretsen, er EU en enorm mulighet rett utenfor døra. I europeiske land kommer opptil 8 av 10 nettbestillinger fra utlandet. Kort leveringstid og markedslikheter gjør det veldig mye enklere å utvide i nærområdet enn å sikte seg inn på markeder lenger unna, som USA eller Asia.

Vi tok en prat med FedEx’ salgssjef i Norden, Silja Vig, og den europeiske e-handelssjefen Bart Fimmers for å høre hva nettbutikker må gjøre for å lykkes med å ekspandere ut over lokale markeder. 

Hva kan nettbutikker gjøre for å levere og lykkes i Europa? 

«Forskning utført av Metapack viser at 84 % av forbrukere med stor sannsynlighet forlater handlekurven sin når det skorter på leveringsalternativer i kassen», forklarer Vig. «De vil ha produktet du tilbyr, men salget glipper ene og alene på grunn av hvordan du leverer.»

Personlige preferanser kan variere veldig bare i Norden, så det er ikke mulig å gjøre hver eneste europeiske nettkunde til lags med én type levering. Det de vil ha – og det du må tilby – er alternativer som gir dem kontroll.

«For å si det enkelt: De vil bestemme selv hvor og når de får pakken sin – det skal ikke være omvendt.» 

Hvilke muligheter har man?

«Kunder forventer pakkesporing. Det er et minstekrav», sier Fimmers.

«Utover det er muligheten for levering et annet sted enn hjemme svært viktig, særlig for kunder som ikke jobber hjemmefra. Hentesteder som butikker eller pakkebokser i nærheten skaper fleksibilitet ved at kunden selv kan velge når hen vil hente pakken.» Webinaret vårt The Convenience of Out-of-Home Delivery er et godt sted å begynne. 

«En annen mulighet er å gjøre det hele mer synlig, for eksempel ved å oppgi et leveringstidsrom og sende et bilde når pakken er levert, så slipper kunden å lure.»

 Hva får nordiske butikker til å kvie seg?

«Før var det mye styr med å opprette lokale nettsider og tilby lokale betalings- og leveringsmetoder», sier Vig. «Nå er det relativt enkelt å nå forbrukere i andre europeiske markeder og levere produkter på den måten kunden ønsker.» 

«I Norge ser vi at forhandlere blir demotivert av det ekstra papirarbeidet man må gjennom for å eksportere. Men FedEx tilbyr nettbaserte verktøy som gjør det enklere å sende og å fylle ut dokumentasjonen som kreves.» 

Et kontinent av muligheter ligger uoppdaget. Er det nå du skal gjøre hele Europa til ditt hjemmemarked? Les mer om FedEx’ fleksible leveringsløsninger eller få et skreddersydd tilbud.

Del artikkel: