ANNONSE

Netthandel og fysiske butikker kan styrke hverandre

Steffen Larvoll og Knut Erik Rekdal, forfatterne av rapporten Omnikanal og utvikling i norsk handel.
Foto: Ehandel.com
Linn Adine Andersen

12 retailere er intervjuet til rapporten.

ANNONSE

I samarbeid med NovaRetail har NHO Service og Handel nylig gjennomført en rekke intervjuer som har resultert i rapporten Omnikanal og utvikling i norsk handel. Nylig ble resultatene presentert under et frokostmøte hos NHO i Oslo hvor e-handlere og andre i bransjen deltok på jakt etter nyttig innsikt.

Foruten en presentasjon av rapporten holdt av Knut Erik Rekdal, analyseansvarlig hos NHO Service og Handel, fikk deltagerne presentert tre caser av John Thomasgaard, administrerende direktør i Norli, Fredrik Tønnesen, driftsdirektør i Elkjøp Nordic og Norrøna-sjef Bård Kvamme.

I arbeidet med rapporten har man intervjuet 12 norske retailere. Talen er klar og det konkluderes med at netthandel er kritisk for de fysiske butikkene samt at netthandel vil bidra til å styrke de fysiske butikkene i fremtiden.

Det er interessant å se hvordan netthandel og fysiske butikker kan bidra til å styrke hverandre hos de handelsbedriftene som selger i begge kanaler, uttaler Knut Erik Rekdal, analyseansvarlig hos NHO Service og Handel, i en kommentar til rapporten.

Samtidig som de fysiske butikkene kan fungere som distribusjonspunkt og lager for nettbutikkene og dermed spare kostnader i tillegg til å bidra til en raskere levering av netthandelsordre, pekes det på hvordan butikkene vil stå stødige som viktige kontaktpunkt for kunder som ønsker å se og prøve varer eller henvende seg direkte til ansatte for spørsmål angående retur, reklamasjon eller lignende.

"Vanskeligere å legge gode planer"

Rapporten inkluderer temaer som kundens kjøpsreise, lønnsomhet i varehandelen, butikkens rolle som distribusjonspunkt og varelager samt miljø og bærekraft. De to forfatterne av rapporten, Knut Erik Rekdal v/NHO og Steffen Larvoll v/Nova Retail, påpeker at temaet er både komplekst og interessant.

Omnikanal handler om sømløshet mellom de ulike kanalene og kontaktpunktene som en kunde opplever i løpet av kjøpsreisen. Dette kan være på tvers av fysiske butikker, nettbutikk, sosiale medier, markedsplasser eller app’er.

For en varehandelsbedrift er derfor det å ha innsikt og kontroll på salgs- og kjøpsprosessen både før, under og etter et kjøp en forutsetning for å levere på både kundebehovene, men ikke minst på de økonomiske målene bedriften setter seg, skriver forfatterne i rapportens oppsummering.

Det konkluderes dessuten med at den fysiske butikken må sees i en ny og større digital sammenheng om man skal etablere en strategisk satsing. Butikkene og netthandelen har hver sine fortrinn, og man ser en økende trend hvor bedrifter fra ulike bransjer eller fra ulike roller i samme bransje, bevege seg mer og mer mot hverandre.

En rød tråd hos alle vi snakket med var at endringsvillighet, innovasjonskraft og bærekraft stod høyt på dagsordenen. Det ble også lagt vekt på at i en verden preget av større usikkerhet både i et makro- og et mikroperspektiv har det blitt vanskeligere å legge gode planer for årene som kommer, skriver forfatterne avslutningsvis i rapporten.

De aktørene som ble intervjuet i forbindelse med utarbeidelsen av rapporten var Elkjøp, Norli, Norrøna Retail, XXL, Clas Ohlson, Fjellsport, Møbelringen, Slettvoll, Active Brands, Power, Jernia og Vinmonopolet. Rapporten kan leses i sin helhet her.

Del artikkel: