ANNONSE

Netthandel tester norske kundeklubber – disse imponerte mest

Hvordan står det til i norske kundeklubber?
Linn Adine Andersen

Kundeklubber er i vinden. Det gjelder ikke bare å attrahere nye kunder – alle vil ha lojale kunder som vender tilbake igjen, og igjen.

De siste årene har vi sett flere, både store og mindre aktører, etablere kundeklubber. Det er for mange en svært viktig investering for å skape fellesskap og pålitelige kunder.

Vi ser trenden også fra andre hjørner av bransjen. For eksempel tilrettelegges det for enklere registrering av nye medlemmer i kundeklubber hos Vipps, hvilket raskt og greit skal sikre enklere innhenting av kundedata. Aktører som Voyado seiler også greit på bølgen av e-handlere som er villige til å betale for å engasjere, underholde og kutte priser for kundene i bytte mot data.

Undertegnede har denne sommeren tatt på seg å sjekke ut et par kundeklubber. Mange aktører nevner kundeklubben når de forklarer hvordan de jobber for en sømløse omnikanal. Er det egentlig så sømløst?

Aktørene vi har testet er et knippe omniaktører med nettbutikk og fysiske butikker i Norge, nemlig Clas Ohlson, XXL, Netonnet, Blivakker, Ikea og Power.

Vi har sett på kriterier som brukervennlighet, smidighet, og omni-løsninger som for eksempel enkel retur via nettbutikk og hvordan aktørene knytter muligheter i digital handel opp mot fysisk handel.

La oss begynne denne uhøytidelige og subjektive undersøkelsen på samme måte som kundene begynner sin kundeklubb-reise: ved å bli medlem.

Logg inn for å fortsette lesingen

Få tilgang til alt innhold - bli Netthandel Pluss medlem!

Del artikkel: