ANNONSE

Netthandelen ned 10 prosent – ikke nødvendigvis vekststopp

Linda Vist, direktør for handel i NHO Service og Handel.
Foto: NHO
Linn Adine Andersen

Nordmenn drar ikke kortet like mye på nett i andre kvartal.

ANNONSE

Tall fra SSB viser at nordmenns netthandel av varer med kort har gått ned i årets andre kvartal, med hele 10 prosent. Dette er sammelignet med samme periode i fjor da pandemien fortsatt satte et sterkt preg på nordmenns hverdag.

Også interessant er det at tallene viser en lojalitet mellom norske forbrukere og norske nettaktører. Netthandel fra norske aktører er nemlig over 60 prosent høyere enn den fra utenlandsk netthandel.

Det er gledelig at nordmenn i stor grad fremdeles velger å handle hos norske aktører på nett. Dette gir forbrukeren økt trygghet i form av kvalitet og bærekraft – ikke minst sosial bærekraft – for de varer som kjøpes. Vi erfarer at norske netthandlere er opptatte av produktenes kvalitet langs hele verdikjeden, sier Linda Vist, bransjedirektør for handel i NHO Service og Handel, i en kommentar til de ferske tallene.

Også salget av dagligvarer på nett har økt, sett opp mot både første og andre kvartal i 2022. Her påpeker Vist at noe av salget kan skyldes fysisk omsetning som registreres som netthandel.

Dette bekrefter i stor grad Oda som stadig befester sin posisjon, Foodoras satsing på dagligvare og at betalinger kan registreres over internett selv om forbrukeren er til stede fysisk når varen eller tjenesten kjøpes, sier Vist.

LES OGSÅ: Krevende sommermåned – nærmest dobling av konkurser i detaljhandelen

Forventet nedgang

At netthandelen skulle gå ned igjen etter pandemien var noe alle forventet etter to år med rekordvekst. Dette ble spesielt tydelig i årets andre kvartal da sommerferien begynte og grensene igjen var åpne for de som ville feriere utenfor Norge.

Dessuten er det flere faktorer som spiller inn på nordmenns lojalitet mot norske nettaktører. At forbrukerne ønsker transparens og informasjon om selskapers bærekraft- og samfunnsarbeid kan henge høyt for nettopp valget av norske butikker og nettbutikker. Sett i lys av åpenhetsloven som trådde i kraft tidligere i sommer kan det for mange føles trygt å handle hos de man vet vil dele informasjon om egen organisasjon ved forespørsel om nettopp dette.

Vist påpeker avslutningsvis hvordan butikker som opererer både på nett og med fysiske butikker kan ha fortsatt god vekst til tross for nedgang i netthandelen. Nettbutikkene er for mange forbrukere første stopp for informasjon om varen en ønsker å kjøpe, uavhengig om forbrukeren gjennomfører kjøpet i nettbutikk eller i fysisk butikk – eller for eksempel gjennom klikk-og-hent.

Kundene bruker gjerne nettbutikken aktivt for å komme frem til hvilke produkter de vil ha, men benytter klikk-og-hent-løsninger eller besøker en fysisk butikk for å gjennomføre kjøpet, avslutter Vist.

Del artikkel: