ANNONSE

Netthandelen øker om natten - erotikk blir prioritert

therese.karlsrud.haugen

Øker med nesten 140 prosent.

ANNONSE

I takt med at mobilhandelen øker, blir det også mer vanlig å netthandle fra sengekanten. Når natten faller på, øker spesielt erotiske leketøy sin andel av totalomsetningen med hele 139 prosent mens kategorien for mat og drikke øker med 67 prosent, sammenlignet med salget på dagtid. Det viser en fersk undersøkelse om nordmenns handlevaner fra Klarna.

Selv om det er langt færre som handler etter midnatt, er det altså enkelte kategorier som utgjør en større andel av totalsalget om natten enn på dagtid. Samtidig er enkeltkjøpene i snitt dyrere på natten.

Vi ser en særlig økning innen varekategoriene erotisk leketøy, tobakk, mat og drikke. Andelen disse kategoriene har av totalsalget er betraktelig høyere på nattestid sammenliknet med resten av døgnet, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, i en pressemelding.

Han minner om at selv om relativt små netthandelskategorier som erotisk leketøy og dagligvarer stiger kraftig i prosent sammenlignet med handelen resten av døgnet, er det klær og sko som står for den største andelen av nattsalget.

Det er helt klart den største kategorien, også på nattestid. Det er også den største andelen målt i omsetning.

LES OGSÅ: Nordmenn mobilhandler som aldri før

Mer tid til overs

I følge Klarnas statistikk har kjøp mellom midnatt og klokken seks om morgenen økt kraftig det siste året. Snus er blant varene som det handles mye av på nattestid.

Snuskjøp på nett er blitt veldig stort. Bestilling av godteri og annen type mat, som matkasser og lignende, utgjør også en større andel av netthandelen totalt om natten enn på dagtid, sier Elvestad.

Det er spesielt aldersgruppen 18 til 25 år, og da i særlig sor grad menn, som er de ivrigste netthandlerne.

Den økte netthandelen på nattestid henger nok først og fremst sammen med den generelt økte bruken av netthandel fra mobilen. Med denne kan du handle uansett om du ligger i sengen eller sitter i sofaen og ser på tv. Vi har ikke undersøkt hvorfor så mange handler midt på natten, men det kan henge sammen med at mange har mer tid til overs på denne tiden av døgnet. Det handler også om at netthandelen generelt øker, også på nattestid.

Del artikkel: