ANNONSE

Netthandelen økte 33 prosent: “Viktigere enn noen gang“

Lars Grønkjær, som er ansvarlig for Salesforce’ e-handelsløsninger i Norden og Benelux.
therese.karlsrud.haugen

1400 kroner per bestilling.

ANNONSE

Under årets andre kvartal meldte Salesforce om historisk økning i netthandelen. Ferske tall viser at trenden vedvarer i tredje kvartal, hvor omsetningen i nordisk netthandel økte med 33 prosent.

Funnene kommer fra Salesforce Shopping Index, som har målt digitale trender innen e-handel blant 1,8 milliarder forbrukere og over 1500 nettbutikker i 51 land.

Den kraftige økningen kommer etter en allerede rekordhøy vekst i e-handel etter nedstengningen av samfunnet i vår. Fra april til juni handlet nordiske forbrukere 43 prosent mer på nettet enn samme periode i fjor. Med en så stor vekst to kvartaler på rad, tyder alt på at koronapandemien har hatt varige konsekvenser for overgangen fra fysisk handel til handel på nett, sier Lars Grønkjær, som er ansvarlig for Salesforce’ e-handelsløsninger i Norden og Benelux, i en pressemelding.

Med veksten vi ser i e-handel både i Norden og i utlandet, er det ingen tvil om at koronarestriksjonene vil endre nordmenns shoppingvaner permanent. På mange måter var trenden allerede der, men med nedstengningen i vår, tok netthandel et kvantesprang fem år inn i fremtiden, fortsetter han.

Tallene fra Salesforce viser også at det er en tilsvarende økning i antall besøkende og gjennomførte transaksjoner i nordiske nettbutikker. I perioden juli til september økte den totale trafikken med 6 prosent, mens det totale antallet bestillinger økte med 29 prosent. Per fullførte bestilling brukte nordiske forbrukere i gjennomsnitt i underkant av 1400 kroner.

61 prosent handler med mobil

61 prosent av alle bestillinger ble gjort fra smarttelefoner. 36 prosent brukte datamaskin, mens bruk av nettbrett kun utgjorde 4 prosent. Dette bekrefter at telefonen er forbrukernes primære kanal for netthandel.

Økningen i e-handel kan ikke fullt ut kompensere for nedgangen i fysisk handel, men vil ha stor betydning i å hjelpe butikker med å sikre inntektene sine i løpet av juletiden. Derfor er det også viktigere enn noen gang at butikkene har velfungerende digitale løsninger, som også fungerer på smarttelefoner, ettersom mange kunder fremdeles ser på varene i butikken, men foretrekker å gjøre bestillingen hjemme fra sofaen, avslutter Grønkjær.

SSB rapporter på sin side at omsetningsvolumet i norsk detaljhandel gikk opp med 0,3 prosent fra august til september 2020. Dette etter en kraftig nedgang på 4,8 prosent fra juli til august. De største bidragene til den samlede veksten kom fra møbel og klesbutikker.

Del artikkel: