Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Netthandelen økte med 820 prosent første timen

therese.karlsrud.haugen

"Etter en Black Week-uke med svært kraftig vekst"

ANNONSE

Natt til årets Black Friday økte norsk netthandel med 820 prosent sammenlignet med en vanlig dag. Dette etter at flere nettbutikker la ut mange av sine beste tilbud, da klokken slo tolv i natt.

Salget den første timen av årets største netthandelsdag var 820 prosent høyere enn en gjennomsnittsdag. Det skjer etter en Black Week-uke som til og med torsdag hadde en svært kraftig vekst på 74 prosent sammenlignet med i fjor, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, i en presssemelding.

Kategorien som vokste mest denne første timen var elektronikk. Der økte salget med hele 2123 prosent. Også barneprodukter, klær og sko vokste med rundt 1000 prosent sammenlignet med salget en vanlig dag.

Høyere vekst i fjor

Allerede på mandag startet årets Black Week med en dobling fra fjoråret. De påfølgende dagene skal også ha vært høy, men lavere enn på mandag. Veksten skal imidlertid ha vært 23 prosent lavere den første timen etter midnatt på Black Friday i år, sammenlignet med i fjor.

De siste årene har vi sett at større deler av salgsvolumet og tilbudene i økende grad har spredd seg til dagene før selve Black Friday. Mye tyder på at dette er en tendens som fortsetter i år. Samtidig er det verdt å merke seg at Black Friday i fjor fremdeles var mer enn tre ganger så stor som gjennomsnittet av de andre dagene i Black Week, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Den rekordstore interessen for å handle på nett i år tror Klarnas markedsdirektør har sammenheng med koronapandemien og smitteverntiltak.

Den spesielle situasjonen med koronapandemien og tiltak har ført til at mange netthandelskategorier har hatt en svært kraftig vekst før og under Black Week så langt. Nå blir det spennende å følge utviklingen for årets store netthandelsdag, sier Elvestad.

Statistikk fra mandag til torsdag i årets Black Week viser at det er innbyggerne i Oslo og Viken som har økt sine kjøp på nett mest i Norge. Mens Oslo-boerne så langt har brukt 92 prosent mer på netthandel enn i fjor, følger Viken like etter med en økning på 85 prosent.

Del artikkel: