ANNONSE

Netthandelen tok av i natt: ”Aldri målt tilsvarende handling”

Norske nettbutikker har mye å lære
Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad
therese.karlsrud.haugen

Økte med nesten 2000 prosent.

ANNONSE

Da klokken passerte midnatt skal netthandelen i Norge ha nådd nye høyder. Sammenlignet med en vanlig natt skal den til i dag ha økt med hele 1886 prosent den første timen av Black Friday, i følge ferske tall fra Klarna.

Du kan trygt si at det tok fullstendig av. Vi har aldri målt tilsvarende handling mellom midnatt og klokken 01 noen gang. Det var en eksplosiv økning i kjøp som gikk gjennom våre betalingsløsninger straks etter at torsdag gikk over til fredag, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, i en pressemelding.

LES OGSÅ: Rekordstart på Black Week - netthandelen økte med 30 prosent

En rekke nettbutikker la ut sine beste tilbud allerede etter at klokken slo tolv, og i en undersøkelse som Klarna har utført skal  1 av 4 nordmenn ha oppgitt at de hadde planer om å sitte opp i natt for å få med seg rabattene.

Det betyr at nærmere en million nordmenn satte klar ved PCen eller på telefonen i natt. Ifølge våre salgstall fra våre mange tusen norske nettbutikker denne timen var det først og fremst de i aldersgruppen 36-55 år og flest kvinner som satt oppe. De over 56 år var også langt mer på hugget, og ble den gruppen som økte mest sammenlignet med fjoråret. Salget til denne aldersgruppen økte med hele 58 prosent, sier Elvestad.

LES OGSÅ: Økt miljøfokus i år - her holder de stengt på Black Friday

Kan bli tidenes netthandelsdag

Sammenlignet med natt til Black Friday i fjor, skal salget ha vært 26 prosent høyere i år enn under tilsvarende time i fjor. Nå kan dagen bli den største netthandelsdagen noensinne.

I følge Klarnas undersøkelse har 1 av 5 planlagt å bruke mer enn 4000 kroner på Black Friday-salget. Det skal være nesten det dobbelte av hva de planla å handle for i fjor.

Så langt i Black Week-uken skal salget ha økt med 26 prosent, mot samme periode i fjor. Samtidig viser tallene at mange av dem som tradisjonelt sett er de mest ivrige netthandlere, spesielt de unge aldersgruppene og innbyggerne i Nord-Norge, ikke har handlet så mye.

Disse planlegger ofte nøye, og venter på de beste tilbudene som gjerne kommer på Black Friday. Om vi i dag får tidenes netthandelsdag i Norge er opptil nettbutikkene. Dersom tilbudene ikke er gode nok, vil ikke disse gruppene kjøpe. Dette har vi full oversikt over i morgen tidlig, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Del artikkel: