"Eksepsjonell kvalitet"
Gårsdagens kåring var nummer 19 i rekken av Posten Brings Netthandelsprisene. Da konsernet tidligere i år annonserte finalistene, slo jurymedlem Roy-André Tollefsen, e-handelssjef i Flow Solutions, fast at finalistene blir bedre og bedre for hvert år som går.
Flere av årets finalister har stått på pallen en rekke år.
Akkurat som en toppidrettsutøver år etter år utmerker seg gjennom konsekvent høy ytelse, har disse nettbutikkene bevist sin evne til å både levere og forbedre en eksepsjonell kvalitet år etter år. Årets finalister er med å sette standarden for digital handel i Norge, uttalte Tollefsen i januar.
LES OGSÅ: Her er årets finalister til Netthandelsprisene – disse kan bli kåret til Årets Nettbutikk
Disse imponerte mest
Så. Hvilke nettbutikker slapp gjennom nåløyet og kan kalle seg Årets Nettbutikk i sine respektive kategorier?
Disse er vinnerne av Netthandelsprisene 2023:
- Klardag.no
- Care of Carl
- Vinmonopolet
I kategorien liten er det altså Klardag.no som stakk av med seieren. De andre nominerte i kategorien var fjorårets vinner i samme kategori, Hippi Grace, og familiebedriften Sapatos.
LES OGSÅ: Familiebedriften klatret til topps – nå kan de bli Årets Nettbutikk: “En ære”
Klardag har utmerket seg med et sterkt kundefokus og tett kundedialog. De har stort fokus på hele kundereisen. Vinneren imponerer med bærekraftige løsninger i form av mindre forbruk av emballasje og gjør det enklere for kundene å bidra til å ta miljøbevisste valg, forklarte jurymedlemmene Monica Solberg og Torkel Johannessen fra scenen tirsdag kveld.
Videre stakk Care of Carl seg ut som aller best i kategorien medium. Dette er andre året på rad at den svenske nettbutikken stikker av med seieren i denne kategorien. Linda Johansen og Villoid må denne gangen nøye seg med en pallplass.
Care of Carl har en veldig tydelig målgruppe som de har god innsikt i. De brenner for å gi kundene en eksklusiv kjøpsopplevelse. Vinneren jobber verdibasert i alt de gjør, tar ansvar og utvikler særlig inspirerende løsninger for bærekraft og sirkulærøkonomi, fortalte jurymedlemmene Arnulf Refsnes og Ingvild Moen under prisutdelingen.
Størst og best
I kategorien stor, som inkluderer nettbutikker med en årlig omsetning på over 250 millioner kroner, stod finalistene GetInspired, Blivakker og Vinmonopolet.
I år var det sistnevnte som kunne sprette boblene og feire at de er Årets Nettbutikk. Magne Nafstad Hertzenberg, leder for omnikanal og kundereiser i Vinmonopolet, fortalte til Netthandel for noen uker siden at de har skapt en nettbutikk som leverer faghandel i verdensklasse.
Dette bekreftes av juryleder Kjersti Pedersen og jurymedlem Roy-André Tollefsen tirsdag kveld.
Vinmonopolet har nettbutikk, kjøpshjelp og kundeservice i verdensklasse. Gjennom mange år har de hatt fokus på å skape den beste kjøpsopplevelsen, noe de gjør ved å kontinuerlig teste og videreutvikle nettbutikken. De har ekstraordinær forståelse for markedet de opererer i, uttalte Pedersen og Tollefsen da vinneren ble avslørt.
Flere artikler om årets finalister til Netthandelsprisene kan du lese her:
Finalistene forteller – derfor står de på pallen nok en gang: "I verdensklasse"
Villoid med finaleplass – kjemper om gjev tittel: "Ekstremt motiverende"
… og her finner du fjorårets vinnere: