Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Netthandelsvekst førte til rekord for Posten: ”Historiens beste”

Tone Wille, konsernsjefen i Posten.
therese.karlsrud.haugen

Økte resultatet med over 600 millioner.

ANNONSE

Posten fikk et justert driftsresultat i 2020 på 1,42 milliarder kroner, en forbedring på 614 millioner kroner sammenlignet med 2019. Dette er Postens beste driftsresultatet noensinne.

Samtidig falt omsetningen med 216 millioner kroner til 23,9 milliarder kroner. Organisk vekst ble positiv med 1,0 prosent for konsernet. For logistikksegmentet var organisk vekst 7,6 prosent.

Vi har lagt bak oss et veldig sterkt år hvor den kraftige økningen i netthandelen har vært den sterkeste driveren. Vi har over flere år investert i terminaler og nye leveringsløsninger og var godt posisjonert da veksten i netthandelen skjøt fart i fjor. Vi har tjenester som er relevante i folks hverdag. Vi har tro på fortsatt vekst i netthandelen og gjør nye investeringer for å øke kapasiteten og sikre at våre kunder skal få raske og klimavennlige leveranser i hele Norden, sier Tone Wille, konsernsjefen i Posten, i en pressemelding.

Logistikksegmentet, som inkluderer netthandelen, hadde en betydelig resultatfremgang med 805 millioner kroner. Resultatet påvirkes positivt av den sterke veksten i pakker fra netthandel og hjemlevering, i kombinasjon med økt kostnadseffektivitet i driften. Pakker fra netthandelen økte med hele 48 prosent i fjor.

Postsegmentet hadde på sin side en resultatnedgang på 310 millioner kroner som følge av forsterket volumfall og endte på 326 millioner kroner i 2020. Adressert post falt med 19 prosent i 2020. Posten må tilpasse seg nye brukerbehov og gjennomførte i 2020 den største omleggingen i konsernets historie med overgang til brevomdeling annenhver dag.

Jeg vil berømme våre medarbeidere, ledere og tillitsvalgte og takke for ekstra innsats i 2020. Vi har oppnådd historiens beste resultat i et år hvor koronapandemien har herjet og ført til betydelig usikkerhet. Vi har lyktes med å håndtere smittevern, operasjonelle utfordringer og samtidig levert høy kvalitet. Det har ført til at kundene er mer fornøyde enn noen gang, sier konsernsjef Wille.

Del artikkel: