Virkes prognoser for handelen det kommende året er ikke lyse. Konsekvensene av pandemien, geopolitiske spenninger, energikrise, stigende renter og synkende forbrukertillit rammer økonomien – også i Norge.
Spesielt mener virke at bransjene byggevare, møbler og elektronikk vil merke en lavere etterspørsel og forventer en omsetningsnedgang på henholdsvis 7, 5 og 5 prosent. På grunn av økte priser innen mat og drikke forventes en vekst i dagligvare og kioskbransjen på 4 prosent, men sjeføkonom i Virke, Lars Haartveit, mener vi vil se en volumnedgang «over hele fjøla».
Usikkerheten er større enn på lenge, og det er vanskelig å spå fremtiden. Det vi likevel kan si ganske sikkert, er at 2023 vil bli et turbulent år. Forbrukerne vil få mindre igjen for pengene, og det rammer særlig handelen, sier Haartveit, og uttaler videre:
Det store spørsmålet er om forbrukerne vil bruke mer av pengene de sparte opp under pandemien. Mange la seg opp betydelige reserver i denne perioden, og hvis flere bruker mer av dette vil neste år bli lysere enn fryktet for handels- og tjenestenæringen.
Også veksten i netthandelen vil være beskjeden i 2023, ifølge Virkes prognoser.
Vi ser at de rene netthandelsaktørene mister markedsandeler, mens aktørene som er til stede både fysisk og på nett har styrket seg. Mange høster nå fruktene av den digitale omstillingen de gjorde under pandemien. Kundene forventer at butikkene leverer en sømløs handleopplevelse, sier Haartveit.