ANNONSE

NFT-markedet raser – ned 99 prosent siden mai

Foto: iStock/Ehandel
Linn Adine Andersen

Hva skjer med NFT-markedet?

ANNONSE

Non fungible tokens, NFT-er. Det neste store i finanskryptoverden, teknologien som muliggjør kjøp og salg av digital kunst og som verifiserer at nettopp du og ingen andre eier en digital artefakt.

Ofte dreier det seg om kunstnerlige bilder, men det kan også gjelde for eksempel tekstbasert innhold. Siden fenomenet inntok dagligtalen for noen år siden har kritikerne avfeid det hele som en midlertidig hype. Nå virker de å ha fått rett i sine antagelser – eller så later NFT-markedet å vente noen år før det virkelig tar fart.

29 milliarder i mai

Den populære NFT-handelsplassen Opensea noterer altså en kraftig nedgang i salget av NFT-er, rapporterer Fortune. Denne søndagen ble det omsatt for drøye 9 millioner dollar på Opensea, tilsvarende litt over 88 millioner kroner.

Dette er ingenting mot de 2,7 milliarder dollar, altså 26,4 milliarder kroner, som omsattes på handelsplassen 1.mai i år. Siden ser man en nedgang på 99 prosent.

En talsperson knyttet til Opensea sier likevel at det ikke finnes grunn til å bekymre seg. Det handler kun om et midlertidig hakk i vekstkurven, ifølge denne talspersonen. I takt med at teknologien blir mer avansert vil skapere helt enkelt bli enda mer kreative og deres NFT-er vil dermed bli enda mer attraktive.

Også Sophia Adampour, NFT-ekspert og gründer og 'verse gallery, Skandinavias første, fysiske NFT-galleri, mener at de største prosjektene i markedet har holdt seg bra til tross for nedgangen i markedet. Dette fortalte hun til Ehandel i et intervju tidligere i sommer.

Situasjonen i NFT-markedet i dag er nok preget av de internasjonale makro-trendene med høye inflasjonstall og en pågående krig i Europa som bidrar til den globale råvaremangelen. De største prosjektene har holdt seg bra til tross for nedgangen i kryptomarkedet og det er flere etablerte bedrifter som nylig har lansert NFTer eller planlegger å gjøre det i nærmeste fremtid, eksempelvis klesmerket Lacoste og kabel-TV-nettverket Nickelodeon, fortalte Adampour til Ehandel.

Nå gjenstår det kun å se hvem som har rett om NFT-fremtiden.

Del artikkel: