Første uken etter at Norge stengte ned 12. mars, oppga over 40 prosent av bedriftene i varehandelen at de fryktet konkurs. Nå er tallet nede i 7 prosent. Det viser en fersk medlemsundersøkelse fra NHO Service og Handel.
Ved inngangen av krisen var handel en av de hardest rammede bransjene, hvor 46 prosent oppga likviditetsproblemer og 90 prosent merket lavere etterspørsel i slutten av mars. I august er det 14 prosent med likviditetsproblemer og 32 prosent som merker lavere etterspørsel.
Det er svært gledelig å se den positive utviklingen. Den klare nedgangen i frykt for konkurs og bedret likviditet tyder på at mange har fått hjulene i gang igjen etter nedstengningen. Det viser at krisepakkene har vært viktig og gitt effekt, sier Anne-Cecilie Kaltenborn, adm. dir i NHO Service og Handel, i en kommentar.
NHO understreker imidlertid at de ulike bransjene innen varehandel påvirkes svært ulikt av coronakrisen. Netthandelsbedriftene og dagligvarebutikkene har for eksempel opplevd sterk vekst mens bransjer som sko og klær har vært hardt rammet.
I netthandelen skal verdiveksten ha økt med 58 prosent i april og 41 prosent i juni til sammenligning med tilsvarende måneder i 2019.
Stengte grenser og endret handlemønster gir viktige erfaringer. Nordmenn, som i år har benyttet lommeboken gjennom sommeren i eget land, har hatt et mer omfangsrikt handlemønster enn den typiske utenlandske turist: Det har bidratt til å styrke handelsbransjen, sier Linda Vist, direktør for handel i NHO Service og Handel.
De siste fire ukene viser undersøkelsen at 53 prosent av deres medlemmer har opplevd økt omsetning, mens 32 prosent har lavere omsetning og 15 prosent opplever uendret omsetning.
"Venter svak økning"
I følge NHO har det vært 474 konkurser og tvangsavviklinger innen varehandel siden 1. april 2020. Det er en nedgang fra 484 under samme periode i fjor. Fremover forventer organisasjonen en svak økning.
Fremover venter vi at konkurskurven vil ha en svak økning etter at sommerens effekt har flatet ut. De som er flinke i klassen: har evne til å snu seg rundt kjapt, har effektive rutiner og systemer for hele verdikjeden sin, tilfører kunden verdi, vil ha livets rett – både den fysisk butikk og netthandel. Det vil være interessant fremover å se på i hvor stor grad forbrukernes permanente handlemønster har endret seg som følge av korona, spesielt vridningen mot netthandel, sier Linda Vist i en kommentar til Ehandel om tiden fremover.