ANNONSE

Nisjebutikk med store ambisjoner for Norge – sikter mot 5 millioner første år

Gründerne bak Stigefabrikkene, Lasse Simoni og Peter Christensen.
Foto: Stigefabrikken
Linn Adine Andersen

Går samtidig inn i en europeisk ekspansjon.

ANNONSE

Siden 2012 har det danske selskapet Stepshops Aps solgt stiger, stillas, trapper og rekkverk til kunder i Norden. Dette gjennom nettbutikkene Stigefabrikken.dk og Stegfabriken.se – og siden mai 2021 også gjennom Stigefabrikken.no. I dag er selskapet Skandinavias største innen sin nisje.

Bak nettbutikkene finner vi gründerne Lasse Simoni og Peter Christensen som forteller at planene for det norske markedet er store. For første regnskapsår er det budsjettert en omsetning i Norge på 5,5 millioner kroner, hvilket de ligger godt an til å nå.

Det har tatt noen måneder å få styr på toll, logistikk og priser – men vi nærmer oss et godt setup med våre nåværende leverandører. Neste skritt er å alliere oss med en rekke nye leverandører, som vil kunne tilføre noe nytt til det norske markedet, og så er det bare et spørsmål om å skru ytterligere opp på markedsføringen, forteller Christensen til Ehandel.

Total omsetning på tvers av markedene landet på 52 millioner kroner for regnskapsåret 2020/2021. Dette er en økning på nærmere 93 prosent sammelignet med året før. Nå håper selskapet på en lignende vekst i Norge som de har sett i de øvrige markedene de seneste årene.

Setter kurs mot Europa

Med et tydelig mål om å skape en webplattform i europeisk skala, har Stepshops alliert seg med det tysk-eide selskapet Dolle A/S som går inn på eiersiden og kjøper 30 prosent av aksjene. Dolle produserer mer enn 350 000 trapper årlig, på fabrikker i Europa og Asia.

Med støtte fra Dolle sikrer Stigefabrikkene seg en ledende posisjon som nisjenettbutikk, og som leverandør av produkter innen kategorien "Sikkerhet i høyden", hvilket også er deres slagord.

Med fabrikker i Danmark, Kina, Romania og Ukraina, samt salgsselskaper og distribusjonsavtaler i store deler av Europa, har Dolle mye kunnskap og erfaring å tilby når vi går inn i nye markeder i fremtiden. Vi har hatt internasjonale ambisjoner fra starten av og begynte faktisk å se oss om etter medlemmer av et rådgivende styre som burde kunne hjelpe oss inn i nye land. I stedet vil vi nå ha en erfaren og engasjert medeier og et profesjonelt styre for å hjelpe oss videre på vekstreisen, sier Christensen i en pressemelding.

Del artikkel: