Det første du trenger er en god ide
Ofte trenger en god ide flere forsøk før det går igjennom. Mange innovatører opplever at ideene ikke slår igjennom, men i stedet for å komme på noe nytt, kan du lære av dette og bygge videre på det som allerede eksisterer. Det trenger ikke alltid å være en ekstraordinær ide, det kan også bare være en god løsning.
Kanskje har du allerede en kjempe ide eller et produkt du gjerne vil selge, men mangler finansiering. Da kan det være en ide å få skaffe deg sponsorer og støtte fra offentlige aktører. Det er lurt å komme i gang med salget så fort som mulig og få prøvd ut din ide ute på markedet. Regn med høye kostnader i starten. Det samme gjelder for arbeid. Det tar tid å klatre opp karrierestigen, så vær tålmodig.
Følg med på medier og dine konkurrenter
Hold følge med hva som skjer innenfor ditt felt. Hva er det dine konkurrenter gjør, som fungerer så bra? Hva er det kundene ser etter, eller som du ser at de trenger? Dette kan hjelpe deg å finne ut hva du kan tilby andre og hva du må gjøre for at bedriften skal klare seg og gjøre det godt.
Om du er ny innenfor feltet, er det viktig å ikke overprise dine produkter eller tjenester. Sett gjerne lavere priser enn dine konkurrenter til å starte med så du kommer deg inn på markedet. Du kan justere prisene etter hvert.
Skaff deg en nettbutikk og vær tålmodig
Markedsføring av sine produkter på nettet veldig viktig uansett type bedrift. Skaff deg en nettbutikk tidlig i prosessen. Det er viktig å skaffe et bredt nettverk og nå ut til kundene. I dag benytter mange seg av sosiale medier ved siden av nettsider, men husk at ikke alle aldersgrupper er like etablerte på plattformer som Instagram, Facebook og Snapchat. Finn den rette plattformen for din målgruppe.
Vær tålmodig i oppstartsfasen. Det kan ta tid å komme inn på markedet. Vær forberedt på en del jobbing og lite innkomst til å starte med. Disponer tiden så godt du kan, og ha fokus på det som er viktigst.