Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Nok et rekordår for Get Inspired - nærmer seg 300 millioner

Sindre Landevåg, daglig leder i Get Inspired.
Foto: Get Inspired
therese.karlsrud.haugen

Har økt kapasiteten med 140 prosent.

ANNONSE

Den Trondheim-baserte nettbutikken Getinspired.no kan se tilbake på et vellykket år med ny omsetningsrekord på 273 millioner kroner i 2019. Dette er en økning på rundt 18 prosent siden året før for selskapet, som har satset på klær og sko for sporty kvinner i over 10 år med god vekst.

Det siste året har vært et investeringsår for Get Inspired. Det førte til en halvering av resultatet, som falt fra 16,6 millioner i 2018 til 7,2 millioner i 2019. 

2019 var et veldig spennende år for oss med sterk vekst på topplinjen. Vi fortsetter å rekruttere nye kunder og har en stor andel returnerende kunder. Under året har vi gjort flere store investeringer og forbedringer for å håndtere videre vekst. Det at resultatet fikk en nedgang er en følge av dette og var noe som forventet. Vi fokuserer fortsatt på å vokse videre og ser ikke på nedgangen som et tap, sier Sindre Landevåg, daglig leder i Get Inspired, til Ehandel.

LES OGSÅ: Silje Landevåg om nettsuksess, klesmerke og veien videre

Investerer i roboter

Get Inspired er en av de nettbutikkene som har investert i robotlager fra Autostore. I 2019 har selskapet økt kapasiteten på Autostore med 140 prosent. De har også implementert ny nettbutikkplattform og hektet på flere systemer innen blant annet markedsføring og returhåndtering.

Samtidig har coronasituasjonen og endringer i forbrukeratferden bidratt til ytterligere vekst i år. I tillegg til at flere nå setter pris på å kunne klikke hjem varer uten og måtte oppsøke fysiske steder, har etterspørselen for sport- og treningsutstyr økt.

Coronapandemien har påvirket salgstallene for Get Inspired i en positiv retning. Det at vi er en nettbutikk med et relevant produktsortiment har vært med på å gi oss gode resultater i en periode hvor forbrukeratferden har endret seg. Vi opplever at mange prøver netthandel for første gang nå og tror at netthandel er mer attraktivt enn noen gang. Det samme gjelder nok også for digitale tjenester.

Full drift under corona

Get Inspired sender pakkene helt hjem på døra til kundene i samarbeid med Helthjem, som kunne rapportere en vekst på 150 prosent i mars. 

LES OGSÅ: Har opplevd 150 prosent vekst - skal nå løse hjemlevering for Varner

Mens netthandel har holdt hjulene i gang har mange fysiske butikker sett seg nødt til å stenge dørene eller begrense vanlig drift. Get Inspired har på sin side kommet seg gjennom perioden uten nevneverdige utfordringer i driften.

Vi har fått kansellert noen vareleveringer som følge av situasjonen. På lageret har vi Autostore og den automatiserte løsningen sørger for minimal nærkontakt med andre og god avstand. Utover det har vi klart å holde driften i gang med hjemmekontor og fleksible løsninger. Det har så klart vært utfordrende for kolleger å sjonglere med barnepass, undervisning på hjemmebane og samtidig en heltidsjobb, men jeg må si at hele Get Inspired-gjengen er veldig omstillingsdyktige og de har vist en fantastisk innsats!

Hva er prognosene for 2020?

Jeg ønsker ikke å gå ut med eksakte tall, men vi har rigget oss godt til i 2019. Investeringene muliggjør videre vekst, og det forventer vi i 2020. Kanskje klarer vi en høyere prosentvis vekst i 2020 enn året før, avslutter Landevåg.

Del artikkel: