Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Nok et rekordresultat for Lindex – “et godt bevis på styrke”

Susanne Ehnbåge, CEO i Lindex.
Foto: Lindex
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Kvartalets inntekter øker med 98 prosent mot 2019.

ANNONSE

Siden Susanne Ehnbåge, CEO i Lindex, sin inntreden i selskapet i 2018, har selskapet virkelig fått fart på sin e-handel og den digitale veksten har gått jevnt og trutt, også gjennom pandemien. I årets første seks måneder har det imidlertid vært nok et skifte i markedet og av kvartal- og halvårsrapportene vi har sett så langt virker det å være et skille.

Mange opplever minsket etterspørsel, iverksetter kostnadsbesparende tiltak og må justere forventningene for inntekter i 2022. Andre derimot lever fortsatt på de to siste årenes netthandelsboom, og én av de er Lindex som nok en gang rapporterer om rekorder i både driftsresultat og salg, til tross for et e-handlene minsker noe gjennom kvartalet.

Vi når nye rekordnivåer og rapporterer et sterkt forbedret resultat og en kraftig økning i salget for både første halvår og andre kvartal. Driftsresultatet vårt for de siste tolv månedene har nådd en ny rekord med 954 MSEK og et salg på 6,9 BSEK, sier Susanne Ehnbåge, CEO i Lindex, i en kommentar til rapporten.

For andre kvartal i år ender driftsresultatet på 390 millioner svenske kroner, en økning på 27 prosent mot samme periode i fjor. Det er også verdt å nevne at dette er en økning på hele 98 prosent sammenlignet med samme periode i 2019.

For første halvår 2022 ender driftsresultatet på 426 millioner svenske kroner. Det er seks ganger høyere enn i 2019 og en økning på 163 prosent mot samme periode i 2021.

Den gode salgsveksten i våre fysiske butikker fortsetter samtidig som vi opprettholder et høyt nivå av digitale salg. Det er et godt bevis på styrke, på at kundene våre setter pris på tilbudet vårt og at vi er tilgjengelige der de ønsker å møte oss, sier Ehnbåge.

Lindex' salg økte i andre kvartal med 18,2 prosent i lokale valutaer. De fysiske butikkene økte salget med 23,1 prosent i kvartalet. Det digitale salget gikk ned 3 prosent i samme periode og utgjorde 15,9 prosent av moteselskapets totale salg i perioden. Ser man på første halvår i helhet økte nettsalget med 2,3 prosent.

Vil nå 100 prosent innen 2025

Lindex har de siste årene vært tydelig på at man ønsker å ta viktige skritt nærmere en mer bærekraftig og sirkulær virksomhet samtidig som man investerer i femtech. Én del av dette er selskapets investering i en ny type fiber som baserer seg på gjenvinning av klestekstiler.

Vår investering i en ny type fiber med råvarer fra resirkulerte tekstiler er et av flere viktige skritt i vår omstilling til et mer bærekraftig og sirkulært sortiment. I dag er 78 prosent av plaggene våre laget av materialer fra resirkulerte eller mer bærekraftige kilder, og der er målet vårt å nå 100 prosent innen 2025. Vi er i en omstilling der Lindex-gruppen vokser på nye måter, og der omstillingen til sirkulære forretningsmodeller, digitalisering og vår investering i femtech er viktige deler av vekststrategien vår. Det å skape bærekraftig vekst og fortsette å utvikle vårt kundetilbud med nye tjenester, er nøkkelen på veien fremover, sier Ehnbåge.

Del artikkel: