De siste årene har hengkekøye blitt et stadig mer populært alternativ for overnatting ute i det fri. Etter at coronakrisen inntraff har trenden eskalert ytterligere, noe som trolig vil fortsette utover sommeren. Det har de norske hengekøye-gründerne bak selskapet Amok fått merke på salget i sin nettbutikk.
Amok ble stiftet i 2013 og er kjent for sin overnattingshengekøye Draumr, som er en mer robust og eksklusiv variant. Som navnet tilsier skal denne rett og slett være en drøm å sove i. Nylig har selskapet også lansert en klassisk variant som heter Segl.
Ettersom interessen for hengekøyer har økt såpass mye hadde vi forventet en vekst på 100-150 prosent denne sesongen, men vi har endt med en vekst på hele 400 prosent i Norge sammenlignet mot tilsvarende periode i fjor, sier Steinar Bukve Witsø, daglig leder i Amok, til Ehandel.
Også Prisjakt merker en betydelig sterkere interesse for hengekøyer i år. I april dette året skal de norske forbrukernes søk etter hengekøyer ha økt med 265 prosent i prissammenligningstjenesten mot tilsvarende måned i fjor.
I April har Sport og Fritid som helhet økt med 82% sammenlignet med samme periode i fjor. Det ser ganske tydelig ut som at nordmenn nå ønsker å forberede seg på en sommer i hagen og på hytta. Det ser vi på den økte interessen for Hagemøbler, Gressklippere og Hekksakser, som alle har økt med over 50%. Hengekøyer isolert sett har økt med utrolige 265% i April sammenlignet med i fjor. Så det er ingen tvil om at folk nå er opptatt av andre produkter nå enn tidligere, og jeg vil tro at vi vil se ganske mange velstelte hager og uteområder i år, sier Are Vittersøe, daglig leder i Prisjakt.
LES OGSÅ: Det 300 år gamle jakt- og friluftsselskapet vokser i Norge: "Øker for hver dag"
Internasjonal satsing
Amok har blitt godt etablert i friluftslivbransjen og solgte hengekøyer for 14,5 millioner kroner i fjor. Dette til kunder over 40 land i hele Europa samt Nord-Amerika og Canada.
Selskapet, som nå kun selger direkte gjennom egen nettbutikk, hadde tidligere åpent for at kunder fra hele verden kunne bestille. Det skal dog ha blitt trøblete å håndtere for den lille gjengen på fem personer. På sikt kan det likevel hende at det blir muligheter for å åpne opp for dette igjen.
Sist jeg sjekket kom 60 prosent av omsetningen vår fra det internasjonale markedet, men Norge er fortsatt største marked. Før var nettsiden vår åpen globalt slik at alle kunne bestille, men det måtte vi kutte ut på grunn av manglende kapasitet på kundeservice. Det ble mange spørsmål om blant annet toll og avgifter, som ble for mye å håndtere med de ansatte vi hadde. Nå får vi inn én ny ansatt i mai og blir da totalt seks personer. Derfor har vi nå tatt opp diskusjonen om mulighetene for globalt salg igjen, sier Bukve Witsø.
Selv om Amok har vært heldige under coronakrisen med kraftig salgsvekst, opplever også de en usikkerhet knyttet til situasjonen.
Det har heldigvis ikke stoppet opp for oss, men det er jo andre utfordringer og fremdeles usikkerhet knyttet til levering, fraktpriser og produksjon. Vi får produktene tilsendt fra Kina, Taiwan og Vietnam og det er klart at situasjonen kan påvirke det om nye restriksjoner blir innført. Samtidig skaper økt etterspørsel og smittevernstiltak at logistikken ut til kunden også har gått noe saktere. Når det er sagt har vi vært veldig heldige under denne perioden, hvor man ser at sport og friluft er en av de mest økte kategoriene samt at flere kommer seg ut og opp i trærne.
LES OGSÅ: Slik påvirker coronaviruset nordmenns handlevaner
Lunsj i trærne
Under coronatiden har Amok som mange andre hatt hjemmekontor etter oppfordring fra myndigheter, men nå er altså noen av de ansatte tilbake på kontoret med god avstand.
Selskapet, som tidligere holdt til ved Bryn i Oslo har nå flyttet til Fornebu hvor de har funnet seg til rette i mer passende omgivelser.
Nå har vi flyttet inn på en gammel låve ved Fornebu og det passer oss bra. Her er vi nærmere friluft og kan slå opp hengekøyene rett utenfor!